02
Sep
14

Excuses aan Robert

robert gesinkIk moet mijn excuses aanbieden. Niet alleen aan alle wielerkenners die altijd maar bleven hopen en vertrouwen op een topprestatie van Robert Gesink, maar zeker ook aan Robert Gesink zelf. Aan de vooravond van de grote ronden waaraan hij ging deelnemen spraken zijn fans hardop over de doorbraak van Gesink als ronderenner. Ondertussen mompelde ik thuis iets over het gebrek aan karakter dat hem er zoals altijd van zou weerhouden om echt om de bovenste plaatsen mee te doen. Wijzend op zijn eigen voorzichtigheid als hem daags voor het vertrek gevraagd werd wat hij van zijn favorietenrol vond. “Die maakt hij dus niet waar,” riep ik dan tegen mijn huisgenoten, “als hij al niet door een valpartij is uitgeschakeld.” Ik zag zijn afwachtende woorden als de vertaling van zijn voorzichtige koersen. Daardoor bevond hij zich in mijn ogen altijd precies daar waar het peloton massaal onderuit ging. Waar ik in Joop Zoetemelk de weinige woorden altijd waardeerde, zag ik ze bij hem als zwakte. Als hij dan een keer won, bagatelliseerde ik dat door te zeggen dat dit aan de andere kant van de grote plas was. Montreal, California en Quebec konden in mijn ogen niet in de schaduw staan van Europese equivalenten als de Classica San Sebastian, de Ronde van het Baskenland en E3 Harelbeke. Ook al wist hij daar renners als Rui Costa, Ryder Hesjedal, Chris Horner en Peter Sagan zelfs tot drie keer toe, achter zich te houden. 

“Robert, zoals jij met pijn in het hart topprestaties kon leveren zonder het geringste excuus. Nooit hintte jij erop dat achter die iele borstkas een haperende bloedpomp schuilging. Alleen dat al vind ik met terugwerkende kracht een kast vol gele truien waard. Ik weet zeker dat jij terug gaat komen. Sterker dan ooit sta jij volgend jaar in Utrecht aan de start. Heel bescheiden, met het schaamrood nog op de kaken, zal ik vanuit de schaduw van de Domtoren zachtjes ‘Hup Robert’ roepen.”

0 Responses to “Excuses aan Robert”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


