15
Jul
14

Marianne Vos samen met Vincenzo Nibali; een revolutie in het wielrennen

Cycling Tour de FranceWe hebben een enerverende eerste week achter de rug in de Tour de France. Bijna elke dag was er strijd. Froome en Contador sloegen iets te hard tegen het asfalt en verlieten voortijdig de Tour. Andere kanshebbers kwamen uit de regenflarden als nieuwe helden naar voren. Het worden nog twee mooie weken. Toch?

 

Op deze eerste rustdag hoor ik ook andere geluiden. Koen de Kort vindt dat de rustdag te laat komt. Pas na negen dagen koers en dan ook nog eens zonder tijdrit. Voor de niet-klassementrenners wordt dit als een halve rustdag gezien. Het lijkt gezeur, één zo’n extra dag. Maar de Tour-directie moet oppassen. Het toen de Tour te zwaar was geworden deed het D-woord zijn intrede in het wielerjargon. We moeten naar een minder zwaar programma voor de wielrenners.

 

 

 

Een Alp kan men niet frauderen

 

Het is misgegaan in de beginjaren van de Tour. Renners namen soms de trein of probeerden op een andere manier de boel te bedonderen. De toenmalige Tourdirecteur Henri Desgrange zag maar één oplossing. “Men kan in een Tour de France frauderen zoveel men wil,” zei hij eens, “maar een Alp of een Pyrenee frauderen kan men niet. Een Alp is werkelijkheid en géén truc. Ik zal daarom meer Alpen en meer Pyreneeën in mijn route opnemen. Ik zal mijn ronde zo zwaar maken dat elke truc en iedere fraude er niet meer tegen opgewassen is en dat alleen de ware, eerlijke kampioen haar overmeesteren kan.”

 

 

 

Nog te zwaar

 

Helaas werd het wielrennen hierdoor veel te zwaar. In plaats van de trein naar de finish, restte de renners alleen nog maar de weg naar de farmacie. Sinds het invoeren van de dopingcontroles in de jaren ’60 ontspon zich een steeds gewiekster kat-en-muisspel tussen frauderende renners en naar waarheid zoekende dopingartsen. Van de laatste trucjes is het wielrennen nog aan het bijkomen. Tegelijk met de dopingcontroles werden de grote rondes in de loop der jaren lichter gemaakt door extra rustdagen in te lassen. En etappes langer dan 300 kilometer werden steeds zeldzamer. Dit jaar is de langste etappe in de Tour de France die van 237,5 kilometer naar Bagneres-de-Luchon. Een dag na de tweede rustdag notabene. Toch vrees ik dat hulpmiddelen noodzakelijk zijn om de nog steeds te zware Tour met succes uit te kunnen rijden.

 

 

 

Meer rustdagen

 

Nibali_2965999bEr zit maar één ding op. De Tour moet nog lichter worden gemaakt. Er moeten veel meer rustdagen komen. Maximaal twee vlakke etappes achter elkaar en de dag na een bergetappe wordt er ook niet gefietst. La Grande Boucle zou dan over drieëneenhalve week moeten worden uitgesmeerd zodat er tussen de 15 en 20 etappes gereden kunnen worden. De renners krijgen op deze manier zoveel extra rust, dat zij elke etappe optimaal geprepareerd aan de start kunnen verschijnen. Vals spelen is dan niet meer nodig en zonder dat de argusogen op hem zijn gericht, zal de beste renner in Parijs de armen in de lucht steken.

 

 

 

Tour Feminin

 

marianne-vos-roze-giro-2014En monsieur Preudhomme hoeft zich om al die extra rustdagen geen zorgen te maken. Op die dagen rijden namelijk de vrouwen hun etappes in de Tour Feminin. Tijdritten kunnen de mannen en vrouwen trouwens makkelijk tegelijk rijden. Elke dag staat de Tour de France dan in het middelpunt van de belangstelling. Sponsors zullen staan te dringen om al die mannen, vrouwen en fietsen met hun naam te mogen beplakken. De beste is dan niet de wielrenner die vijf of zeven keer achter elkaar de Tour wint, maar diegene die alle grote ronden in één jaar op zijn of haar naam weet te schrijven. Want ook de Giro en Vuelta moeten hieraan meedoen. Het was mooi geweest als daar in 2014 al mee was begonnen. Mannen en vrouwen die tegelijk door Frankrijk fietsen, precies 225 jaar na de Franse Revolutie.

 

 

 

 

Advertenties

0 Responses to “Marianne Vos samen met Vincenzo Nibali; een revolutie in het wielrennen”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: