15
Jul
14

De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes, deel 8

8e etappe Perpignan – Marseille over 370 km (12 juli 1914)

et 8 nieuwsZo halverwege de Tour wordt de situatie in Europa duidelijk spannender. Het Franse Temps meldt dat er een buitengewone militaire activiteit in Oostenrijk-Hongarije heerst. Er wordt melding gemaakt van troepenverplaatsingen van Boedapest naar de Servische grens. Aan de Servische kant ‘wordt eveneens hard gewerkt’ meldt de krant. Een kolom lager valt te lezen dat in datzelfde Boedapest een voormalige secretaris van koning Ferdinand van Bulgarije is opgepakt. Hij wordt verdacht van spionage voor Rusland. Een lang artikel over het gevaar van Japan als opkomende staat op zoek naar grondstoffen voor zijn snel groeiende bevolking en economie, eindigt met de volgende zin: “Gevaarlijker dan de Japanners zijn de twistzoekers en oorlogsstokers in Europa.” Tegelijk lezen we dat de landen van de Triple Entente (Rusland, Frankrijk en Engeland) Servië oproepen krachtiger tegen de anarchistische organisaties op te treden en tevens andere maatregelen te nemen, “Welke de openbare meening in Oostenrijk-Hongarije gerust kunnen stellen,” schrijft de Middelburger Courant op 11 juli. Van een Europese oorlog lijkt nog lang geen sprake. De renners kunnen met een gerust hart noordwaarts fietsen.

De winnaars

8e et octave-lapize-bikeVergeefs zoeken de renners langs de boorden van de Middellandse Zee naar verkoeling. Zelfs het beetje wind dat de renners weten te vangen, versterkt de hitte alleen maar. Verdoofd zoekt het peloton zijn weg naar Marseille. Zelfs een valpartij van leider Philippe Thys zet de anderen niet aan tot demarrages. Een groep van 25 rijdt het velodrome van Marseille binnen. Alsof men over voorkennis beschikt laat men oud-winnaar Octave Lapize deze etappe aan zijn palmares toevoegen. Het is namelijk zijn allerlaatste overwinning. In de top van het algemeen klassement verandert er niks, Thys blijft comfortabel op kop, voor Pelissier en Alavoine.

De verliezers

8e et 180px-Engel,EmileDe grote verliezer van deze dag is Emile Engel. De etappe-winnaar van de rit naar Brest krijgt in de finale ruzie met een official van de Tour. Hij wordt vierde in de uitslag van de etappe en vindt waarschijnlijk dat hij op het podium thuishoort. Het komt tot een handgemeen en Engel wordt gediskwalificeerd. Hoewel Henri Desgrange nog bemiddeld heeft om Engel weer terug te krijgen in de Tour, zien we de Fransman niet meer terug. Hij komt als Emile Georges Engel op 5 april 1889 in Colombes op de wereld. Emile is prof tussen 1911 en 1914 en neemt twee keer deel aan de Ronde van Frankrijk. In 1913 wordt hij verdienstelijk 10e en dit jaar wint hij zijn etappe. Zijn favoriete klassieker was Parijs – Tours. Hij rijdt drie keer top tien en na een 3e plaats in 1910, is hij dit jaar zelfs 2e geworden achter de Zwitser Oscar Egg. Zijn oudere broer Louis is eveneens beroepswielrenner. Als een paar weken na zijn uitsluiting de oorlog uitbreekt, komt hij bij het 72e 8e et 180px-Engel,Emile_OVLinfanterieregiment terecht. Dit regiment is begin september bij de eerste slag om de Marne betrokken. Hier komt de snelle Duitse opmars richting Parijs tot stilstand en kan het von Schlieffenplan de prullenbak in. Tussen 5 en 12 september wordt er ten noordoosten van Parijs zwaar gevochten. Iedereen kent de verhalen van de taxi’s van Parijs die massaal worden ingezet om steeds meer militairen naar het front te vervoeren. Aan beide zijden vallen in een goede week tijd honderdduizenden slachtoffers. Het gevolg is dat de strijd verzandt in een vier jaar durende loopgravenoorlog. Een van de vermisten aan Franse kant is de oud-wielrenner Emile Engel. Op 25 mei 1917 wordt zijn overlijden officieel. Op 10 september 1914 is hij gesneuveld bij het plaatsje Maurupt-Le-Montois.

8e et neffatiEen andere opmerkelijke renner in de Tour is de Tunesiër Ali Neffati. Hij was vooral een opvallende verschijning omdat hij altijd fietste met een fez op. Vorig jaar was hij de allereerste Afrikaan in de Tour. Helaas moest hij toen al in de 4e etappe opgeven. In de eerste Pyreneeën-etappe is hij door een auto van de organisatie aangereden en moet hij eigenlijk de strijd staken. Hij mag twee dagen later toch weer van start. Helaas is dat uitstel van executie. In de etappe langs de Middellandse Zee geeft hij alsnog op. Hoewel hij na de oorlog weer naar Europa komt om te fietsen, rijdt hij nooit meer de Tour de France. Tenminste niet als wielrenner. Hij gaat zich vooral toeleggen op de zesdaagse en stopt in 1930 met fietsen. De tientallen jaren daarna is hij chauffeur voor de tourorganisatie. Op 19 april 1974 komt hij op 79-jarige leeftijd om het leven als hij wordt geschept door een tram.

Ik heb heel veel gehad aan:

de site Renners in de Grote Oorlog

het boek: The Shattered Peloton: The devastating impact of world War I on the Tour de France (Graham Healy)

Advertenties

0 Responses to “De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes, deel 8”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: