13
Jul
14

De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes, deel 6

6e etappe Bayonne – Luchon over 326 km (8 juli 1914)

et 6 laffe aardigheidOok als de Tour de Pyreneeën intrekt valt het met de oorlogsdreiging in de Nederlandse kranten reuze mee. Er is wel sprake van animositeit tussen Servië en Oostenrijk-Hongarije. Er komen meldingen binnen van bijvoorbeeld gewelddadigheden tegen Serven binnen de grenzen van de Donau-monarchie. Zo raadt men Serven af naar Oostenrijks-Hongaarse badplaatsen te gaan, “wijl zij daar vermoedelijk aan chicanes blootstaan.” Maar nergens wordt gesproken over een uit de hand lopen van dit conflict. Over een actie bij het Servisch consulaat in Amsterdam waar het Servisch wapenschild is vervangen door een in bloed gedrenkte lap wordt laconiek bericht. “Oorlog met Servië dus?” Luidt het cynische commentaar van de krant op dit bericht. Cynisch, want het bericht wordt afgesloten met de conclusie dat het hier “een laffe aardigheid of kwajongensstreek” betreft. De renners in de Tour zullen dus ook weinig meekrijgen van het naderende onheil.

De winnaars

et 6 firmin lambotVandaag krijgt Henri Desgrange dan zijn zin. Dit is de reden waarom hij enkele jaren geleden de Pyreneeën heeft opgenomen in de Tour de France. Eindelijk krijgt hij zijn strijd en ontstaan er duidelijke tijdsverschillen. De vier bergen die vandaag moeten worden bedwongen zijn zo klassiek dat ze eigenlijk ieder jaar in de Tour de France moeten worden opgenomen. En dan in de volgorde zoals ze ook in 1914 worden bedwongen. Eerst de Col d’Aubisque, daarna de Col du Tourmalet, vervolgend de Col d’Aspin en tenslotte de Col de Peyresourde. In 1914 zijn de wegen over deze passen nog onverhard en moet de derailleur nog worden uitgevonden.

Henri Pelissier heeft bedacht dat dit zijn dag gaat worden. Al op de flanken gaat hij samen met de winnaar van de twee voorgaande etappes, Oscar Egg op avontuur. Op de top is hun voorsprong zo groot dat Pelissier virtueel bovenaan staat. Met nog drie beklimmingen te gaan lijkt hij hier de Tour te gaan beslissen. Tijdens de beklimming van de Tourmalet komt Pelissier echter de man met de hamer tegen. Sinds Jan Ullrich in 1998 de Tour naar Les Deux Alpes zo de Tour aan Pantani verloor, weten wij dat dit een hongerklop is. Totaal zonder energie grabbelt hij drie kilometer omder de top naar het eten in zijn zakken. Zelfs de kracht in zijn vingers is weg en meer dan de helft valt op de grond. Hij probeert door te klimmen, maar is alle snelheid kwijt en valt op het gras langs de kant van de weg. Een voor een wordt hij, zonder dat hij het merkt, door alle favorieten ingehaald. Met de fiets aan de hand wandelt Pelissier naar de top om in de afdaling langzaam weer een beetje op krachten te komen. Helaas voor Pelissier overkomt hem tijdens de beklimming van de Aspin hetzelfde. Hij is zo kapot, dat hij in het zachte gras in slaap valt. Als zijn teammaat Emile Georget hem even later niet achterop was gekomen en hem niet had wakker gemaakt, zou hij daar misschien wel de nacht hebben doorgebracht. Nu lijkt hij helemaal hersteld.  Op weg naar Luchon slaagt hij er nog in menig concurrent bij te halen en komt hij toch nog als vierde over de streep. De etappe wordt gewonnen door de Belg Firmin Lambot. Die heeft een voorsprong van ruim zeven minuten op zijn landgenoot Philippe Thys. Hij is nu alleen leider in het klassement, want Jean Rossius verliest vandaag bijna een uur op hem. Thys pakt ook ruim een half uur op de Henri Pelissier die nu tweede staat, maar de Tour vandaag verloren lijkt te hebben.

De verliezers

6e et Girardengo_c4De Tour van 1914 zit niet alleen vol met helden uit het verleden, maar ook helden van de toekomst laten hier hun gezicht zien. Een van die toekomstige helden is de Italiaan Constante Girardengo. Hij is op dat moment al tweevoudig Italiaans kampioen en zou nog zeven titels aan zijn palmares toevoegen. Daarnaast zal hij zes keer Milaan – San Remo en drie keer de Ronde van Lombardije op zijn naam schrijven. Ook als ronderenner wordt hij een van de groten uit de Italiaanse wielergeschiedenis met twee keer de eindwinst in de Giro, waar hij ook nog 30 etappes zal gaan winnen. Maar deze dag door de Pyreneeën is zijn allerlaatste ooit in de Tour de France. Na weer een valpartij houdt hij het voor gezien en keert hij definitief terug naar Italië.

et 6 tahureEen andere renner die vandaag afstapt is de Fransman Emile Lachaise. Hij is op 13 oktober 1880 in Lyon geboren en sinds 1909 beroepsrenner. Hij is het totaal oneens met Henri Degrange dat de Pyreneeën een goede aanvulling zijn op het Tour-parcours. In 1909 haalde hij Parijs en werd hij knap 20e achter winnaar Francois Faber. In 1910 is hij er niet bij en vanaf 1911 stapt hij in elke Tour af op het moment dat de weg te steil omhoog gaat. Geen enkele keer slaagt hij erin de Pyreneeën te bedwingen. Zo ook in 1914. Helaas staat nergens in de annalen wanneer hij precies is afgestapt. Heeft hij de Aubisque nog bedwongen? Dwong de duisternis hem de Tourmalet met de fiets aan de hand af te dalen? We zullen het helaas nooit weten. Ruim een jaar later, Emile Lachaise is dan sergeant bij de 10e compagnie van het 52e regiment Infanterie, raakt hij op de eerste dag van de 2e Slag van de Champagne vermist in de buurt van Tahure. Deze slag begint op 25 september 1915. et 6 front tahureJoffre zet het 2e en 4e leger onder leiding van generaal de Castelnau in om tussen Aubérive en Massige de vijand te breken. Over een lengte van 24 kilometer wordt drie dagen lang onafgebroken op de Duitsers geschoten. Op de avond van de 27e zijn de Fransen vier kilometer opgeschoten, maar van een beslissende overwinning is geen sprake. Tegenover de 25.00 Duitse gevangenen staan 138.000 doden, gewonden en vermisten aan Franse kant. Een van die vermisten is de oud-wielrenner Emil Lachaise. Zijn overlijden wordt op 30 april 1920 officieel door de uitspraak van een Franse rechtbank. Zijn botten liggen misschien nog ergens onder de grond of tussen de duizenden andere anonieme botten in het ossuarium van Sommepy – Tahure.

 

Ik heb heel veel gehad aan:

de site Renners in de Grote Oorlog

het boek: The Shattered Peloton: The devastating impact of world War I on the Tour de France (Graham Healy)

Advertenties

0 Responses to “De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes, deel 6”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: