11
Jul
14

De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes, deel 5

5e etappe La Rochelle – Bayonne over 376 km (6 juli 1914)

nieuws 5e etMochten de renners het Nederlands machtig zijn en de Nederlandse kranten in die dagen lezen, dan valt het met de internationale dreiging reuze mee. Het Rotterdams Nieuwsblad schrijft dat van eerder genoemde anti-Servische betogingen in Weenen geen sprake is. Elders lezen we dat een Duits en Engels eskader elkaar ontmoeten en hartelijke telegrammen wisselen. Admiraal Warrender schrijft: “Kameraden in het verleden en voor altijd!” Ook komt de begrafenis van het kroonprinselijk paar nog aan de orde. Dagblad De Tijd windt zich op over de kleinzieligheid van het Oostenrijkse hof. Het hof betoont geen hoge eer aan de kroonprinses omdat zij niet ‘eberbürtig’ is. Daarom worden de stoffelijke overschotten niet overdag naar hun laatste rustplaats vervoerd, maar helemaal anoniem midden in de nacht. Alleen in Het Volk lees ik dat ‘Het Servische Gevaar’ wel degelijk tot een wereldoorlog kan leiden. Zij verwachten echter dat de arbeidersklasse in zowel Servië en Oostenrijk-Hongarije dit zal voorkomen. In het Bataafsch Nieuwsblad lezen we dat ook de Entente scheurtjes vertoont. Zo is er onenigheid tussen Rusland en Engeland inzake Britse olieconcessies in Perzië. Een wereldoorlog lijkt dus nog ver weg.

De winnaars

Om hun energie te sparen voor de Pyreneeën die in de verte steeds duidelijker opdoemden, gebeurde er deze rit nog minder dan tijdens de vorige etappe. Geen ontsnappingen en demarrages, alleen lekke banden en andere pech die zorgen voor achterstand of uitval. Een groep van 28 man met daarbij alle favorieten reeds op de finish in Bayonne af. Henri Desgrange, de grote man achter de Tour, zag dit alles tandenknarsend aan. “Het peloton gedroeg zich meer dan 300 kilometer als een kabbelende rivier. Dit is al de 5e etappe dat er niks is gebeurd,” schijnt hij vertwijfeld te hebben geroepen.  Net als twee dagen eerder is het de Zwitser Oscar Egg die zegevierend over de meet gaat,

De verliezer

5e et Henri alavoineMee voorin blijven is alleen voor de sterksten en gelukkigsten weggelegd. Daar hoort Henri Alavoine, broer van de succesvollere Jean Alavoine niet bij. Zijn oudere broer zat namelijk wel in de kopgroep en zou als derde Parijs halen. Henri Alavoine wordt die dag 73e op ruim tweeëneenhalf uur van Egg. Hij rijdt de Tour wel uit en wordt 52e op bijna 74 uur achter de winnaar.

Henri Alavoine wordt op 6 maart 1890 in Parijs geboren. Van 1909 tot 1914 is hij profrenner en meestal rijdt hij in dienst van zijn broer Jean. Elk jaar rijdt hij de Tour de France. Alleen in 1910 en 1911 rijdt hij deze niet uit. In 1913 haalt hij met een 25e plaats zijn hoogste notering. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat hij daarmee de laatste plaats bezet. Ook rijdt hij een paar keer Parijs – Roubaix en Parijs – Tours. Een 15e plaats in deze laatste koers in 1910 is zijn beste prestatie.

Ook in de oorlog is hij een stuk minder fortuinlijk dan zijn broer. Hij is korporaal in de ‘1e groupe Aviation MPLF’. Ergens half juli 1916 stort het vliegtuigje waarin hij samen met sergeant A. Debrieu zit, neer in de buurt van Pau. Op 19 juli overlijden Debrieu en Henri Alavoine in het ziekenhuis van die stad aan hun verwondingen.

 

Ik heb heel veel gehad aan:

de site Renners in de Grote Oorlog

het boek: The Shattered Peloton: The devastating impact of world War I on the Tour de France (Graham Healy)

Advertenties

0 Responses to “De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes, deel 5”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: