08
Jul
14

De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes. Deel 2

2e etappe: Le Havre – Cherbourg over 364 kilometer (30 juni 1914)

Horse_Sardanapale-_2bigOp de rustdag tussen de eerste en de tweede etappe komt het nieuws van de moord op kroonprins Franz-Ferdinand ook in Frankrijk terecht. Maar de renners houden zich niet met dit soort ver-van-mijn-bed-verhalen bezig. Dat zij de impact van de gebeurtenis niet kunnen overzien is logisch. Maar ook de toenmalige president van Frankrijk, Raymond Poincaré liet zich er niet door afleiden. Hij was op het moment dat het nieuws bij hem aankwam op de paardenrenbaan van Longchamps. Waar hij rustig bleef wachten op de race waarin het paard Sardanapale van zijn vriend Baron de Rotschild de Grand Prix van Parijs zou winnen. Crisis? Wat voor crisis?

De winnaars

De tweede etappe lijkt een kopie van de eerste met dat verschil dat de nummers een en twee zijn omgedraaid. Nu wint Jean Rossius van zijn landgenoot Philippe Thys. Beiden staan nu bovenaan in het algemeen klassement. De concurrenten hebben weer vele minuten verloren en de Tour lijkt een tweestrijd tussen de twee Belgen te gaan worden. Onderweg naar Cherbourg stappen vandaag ‘slechts’ vijf renners af.

De verliezer

Louis Bonino MarseilleEen van hen is de Fransman Louis Bonino. Twee dagen eerder is hij als 120e in Le Havre over de meet gekomen. Met een tijd van 22 uur en 58 minuten is hij bijna 10 uur langzamer dan de snelsten die dag. Dit maakt al duidelijk dat er tussen twee etappes altijd minimaal een rustdag zit. Om de langzaamsten ook enige nachtrust te gunnen. Louis Bonino werd op 20 maart 1878 in Marseille geboren. Dit is zijn vijfde jaar als profwielrenner. De eerste jaren heeft hij sponsors als Roques en Bastide. In 1910, 1911 en 1912 heeft hij ook al de Tour meegedaan. Zijn beste prestatie was de opgave in de 4e etappe in 1912. In 1910 gaf hij al in de eerste etappe op, in 1911 in de tweede. Deze stijgende lijn weet hij niet voort te zetten. Ergens tussen Le Havre en Cherbourg houdt hij het voor gezien. De bijna volle dag fietsen van twee dagen eerder zaten waarschijnlijk nog in zijn benen. En ook lekke banden of ander malheur kosten in 1914 al snel enkele uren. Genoeg redenen om af te stappen. In de oorlog dient hij als soldaat 2e klasse bij het 19e Escadron Train. Op 24 september 1918 overlijdt hij thuis in Marseille aan de gevolgen van een longaandoening die hij heeft opgelopen aan het front.

Ik heb heel veel gehad aan:

de site Renners in de Grote Oorlog

het boek: The Shattered Peloton: The devastating impact of world War I on the Tour de France (Graham Healy)

Advertenties

0 Responses to “De Tour van 1914. Een eerbetoon in 15 etappes. Deel 2”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: