07
Jul
14

Daar komen de Duitsers

5 juli 2014 is de 101e Tour de France van start gegaan. Van de drie etappes zijn er alweer twee gewonnen door de Duitser Marcel Kittel. Hoe zat het eigenlijk met de Duitse wielrenners in de Tour de France tijdens die 100 voorgaande edities?

De eerste Duitsers

Josef-FischerIn tegenstelling tot de Nederlanders, die we pas in 1936 voor het eerst in de Tour de France zien, komen de Duitsers als in 1903, tijdens de allereerste editie met twee man naar Parijs; Ludwig Barthelmann en Josef Fischer. Van de eerste is weinig meer bekend dat hij de eerste etappe als 35e finishte en de volgende dag afstapte. Drie jaar later probeerde hij het nog een keer, maar stapte toen al tijdens de eerste etappe af. Josef Fischer was echter al vrij beroemd en kwam met een reputatie naar de Tour. In 1896 was hij de allereerste winnaar van Parijs – Roubaix en nog steeds is hij daarmee de enige Duitser. Hij wordt wel de beste Duitse wielrenner van de 19e eeuw genoemd. Zijn pech was dat hij in een tijd dat het baanwielrennen veel beroemder was, het liefst honderden kilometer op het zadel zat, rijdend over Gods wegen. Zo won hij races als Moskou – St. Petersburg, Triëst – Graz – Wenen, De 24 uur van Verviers en in 1900 ook nog eens Bordeaux – Parijs. Hij zou in 1903 als 15e in Parijs aankomen op meer dan 21 uur van winnaar Maurice Garin. Dat hij daarna nooit meer is gestart, komt waarschijnlijk omdat hij zijn geluk is gaan beproeven in Amerika. En met schepen als de Titanic waren dat lange reizen in die tijd.

De Eerste Wereldoorlog

Adoolf SchonIn 1914, tijdens de Tour die met terugwerkende kracht de wachttijd tot de echte gevechten vulde, deed er geen enkele Duitser mee. Dit was waarschijnlijk toeval omdat in die eerste jaren er wel vaker een Tour zonder Duitse inbreng was. In 1913 was een zekere Peter Böhm de laatste. Hij stapte in de 7e etappe van Luchon naar Perpignan af. Terwijl hij de dag daarvoor zijn beste prestatie tot dan toe had neergezet. Hij was in die eerste Pyreneeën-etappe 16e geworden op ‘slechts‘ twee uur van de latere winnaar de Belg Philippe Thys. Waarschijnlijk was twee dagen bergen achter elkaar teveel voor hem. Daarna werd het heel lang stil wat betreft de Duitsers in de Tour. Ik weet niet of dat in het verdrag van Versailles was bepaald, maar het zou tot 1930 duren voordat de Duitsers zich weer zouden laten zien op de Franse wegen. Maar liefst acht Duitsers maakten dat jaar hun opwachting. Het was het eerste jaar dat de Tour met landenploegen werd gereden. De Duitse ploeg werd in het ploegenklassement knap derde achter Frankrijk en België. Vier van de acht Duitsers reden de Tour uit en Adolf Schön werd verdienstelijk tiende op nog geen anderhalf uur van de Franse winnaar André Leducq. Adolf Schön, een van de beste Duitse renners uit de jaren ’30, was ook een goed zesdaagserenner en reed nog samen met onze landgenoten Jan Pijnenburg en Kees Pellenaars.

De Tweede Wereldoorlog

Kurt StopelNet als vlak voor de Eerste Wereldoorlog, zien we ook in de laatste Tour de France voor de Tweede Wereldoorlog, de editie van 1939, geen enkele Duitser. Dit heeft waarschijnlijk wel met de oorlogsvoorbereidingen aan de andere kant van de Rijn te maken, want tussen 1930 en 1938 deed er elk jaar een team Duitsers mee. In 1932 was het Kurt Stöpel die geschiedenis schreef voor de Duitsers. Hij was op drie fronten de eerste Duitser. Hij won als eerste een etappe, hij droeg als eerste de gele trui en hij stond als eerste in Parijs op het podium. Hij werd dat jaar tweede achter de al eerder genoemde André Leducq. In 1938 zouden twee Duitsers, ondertussen onder de vlag met het hakenkruis fietsend, een etappe winnen. Willie Oberbeck won de eerste etappe en mocht een dag het geel dragen. Zijn ploeggenoot Otto Weckerling won de samengestelde 17e etappe die uit twee delen bestond. Hij kwam geen van beide keren als eerste over de meet, maar opgeteld was hij wel de beste die dag, zei het ex aequo met de Belg Emile Masson. Hij zou dat jaar met zijn 21e plaats in het eindklassement ook de beste Duitser zijn. Daarna zou het 17 jaar duren voor zich weer Duitse wielrenners in Frankrijk waagden. Heinz Müller en Gunther Pankoke waren de eersten. Samen met twee Oostenrijkers en twee Australiërs, reden zij in het Luxemburgse mixteam van Charly Gaul. Müller hield het na 4 etappes voor gezien, maar Pankoke werd 37e op een kleine 2,5 uur van de winnaar, de Fransman Louison Bobet. Charly Gaul werd derde. Maar dit waren geen ‘gewone’ Duitsers, dit waren West-Duitsers, want we zaten op dat moment in het midden van de Koude Oorlog.

De Koude Oorlog

olaf ludwigTijdens de Koude Oorlog zagen we alleen maar West-Duitsers in de Tour aan de start verschijnen. De bekendste waren zonder meer Rudi Altig met 8 etappezeges de huidige nummer twee van Duitsland en zesvoudig etappewinnaar Dietrich ‘Didi’ Thurau. Deze laatste was er in 1977 voor verantwoordelijk dat Hennie Kuiper de Tour NIET won. Hun ploegleider Peter Post vond het belangrijker dat Thurau zo lang mogelijk in het geel reed. De eventuele tijdwinst die Kuiper op zijn concurrenten kon boeken was van ondergeschikt belang. De 55 seconden die Kuiper toen tekort kwam op Bernard Thevenet had hij makkelijk onderweg ergens kunnen pakken. Toen in 1989 de Muur viel kwamen de Duitsers pas echt. Allereerst was daar Olaf Ludwig. In 1988 had hij in Seoel goud op de weg gewonnen. Rijdend in Nederlandse dienst bij de Panasonic-ploeg won hij in 1990 gelijk een etappe en de groene trui. De volgende jaren won hij nog twee etappes en het hek was van de Oost-Duitse dam. Uwe Ampler, ook goud in Seoel, Erik Zabel, Duits recordhouder met 12 etappeoverwinningen, Jens Voigt, de oudste wielrenner in het Tourpeloton ooit, Jan Ullrich, in 1997 de eerste en tot nu toe enige Duitse winnaar van de Tour en Andreas Klöden, tweede in 2004 waren allemaal aan de andere kant van het IJzeren Gordijn geboren en geschoold.

Nieuwe generatie

Marcel Kittel 1Ook de kopmannen van de jongste generatie Duitse wielrenners komen weliswaar uit de voormalige DDR. Maar André Greipel was net 7 en Marcel Kittel nog geen anderhalf jaar oud toen de muur viel. Beiden hebben respectievelijk al 5 en 6 touretappes op hun palmares staan. Met ontzag wordt naar hun sprint gekeken. De mindere sprinters fluisteren tegen elkaar:

“Daar komen de Duitsers.”

Advertenties

0 Responses to “Daar komen de Duitsers”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: