17
Okt
12

De Kathedraal van Chartres

 

 

 

 

Schilderen met licht

Door Rodin is de Kathedraal van Chartres ooit de ‘Acropolis van Frankrijk’ genoemd. Volgens anderen is de kerk eigenlijk niet meer dan een raamwerk voor de 176 vensters met glas in alle denkbare kleuren. De kathedraal werd tussen 1194 en 1220 gebouwd in opdracht van de lokale bisschop Renaud.

 

Onwetend per trein

Ergens begin jaren ’80 trok ik interrailend door Frankrijk. Net buiten Parijs vroeg een Franse medepassagier mij wat die dag mijn bestemming was. Als aankomend geograaf vertelde ik hem dat de reis naar St. Malo ging. Nergens anders in Europa is het getijverschil groter dan in de oksel van Normandië en Bretagne. Hij snapte mijn enthousiasme, maar begreep niet dat ik daarbij Chartres links liet liggen. Want het kon niet dat ik in Frankrijk was zonder de Koningin van de Kathedralen gezien te hebben.

Klein en nietig

Ik heb in de jaren die nog zouden volgen regelmatig ergens spijt van gehad. Zo niet die dag van de beslissing dat St.Malo best even kon wachten. Een dag later werd het ook daar weer gewoon twee keer eb en vloed. Met een grote glimlach zag de Fransman dat ik in Chartres uitstapte. “Pas op voor de overweldiging!” riep hij mij nog na. Direct na binnenkomst begreep ik zijn waarschuwing. Zo klein als toen heb ik mij nooit meer gevoeld. Overweldigd door het wonder van licht. Door meer dan 2000 m2 gebrandschilderd glas werd hier door Sint Apollinaire met licht geschilderd.

Het raam van Karel

Ik zag direct dat ik tijd tekort zou komen. Net als toen is het hier onmogelijk om alle verhalen van het gebrandschilderde glas op te schrijven. Ik beperk mij tot het zogenaamde Karel de Grote-raam links achterin het koor. Dit metershoge venster bestaat uit 24 verschillende verhalen uit het leven van Karel de Grote. Het belangrijkste onderdeel hier is de overhandiging van de relieken. Karel de Grote krijgt hier de Sancta Camisa, het kleed dat de Maagd Maria gedragen zou hebben bij de geboorte van Jezus. Het was een cadeau van Contantijn IV aan Karel de Grote. Deze bracht het van Constantinopel naar Aken en daarna schonk zijn kleinzoon Karel de Kale het in 876 aan Chartres. Het werd uiteindelijk het belangrijkste reliek van de kathedraal van Chartres.

Eeuwige reclame

De namen van de makers van deze ramen zijn verdwenen in de mist van de geschiedenis. In de film ‘Two for the Road’ zegt Albert Finney hierover tegen Audrey Hepburn: “Nobody knows the names of the men who made it. To make something as exquisite as this without wanting to smash your stupid name all over it. All you hear about nowadays is people making names, not things.” Maar de middeleeuwse mens was moderner dan wij vaak denken. Bij heel veel vensters worden op het onderste onderdeel de sponsoren van de kerk uitgebeeld. Zo zien we op het Karel de Grote-raam onderin de bontwerkers. Eeuwige reclame en iedereen die het prachtig vindt.

 

Noot: Voor iedereen die vanuit zijn luie stoel de vensters wil bekijken:

0 Responses to “De Kathedraal van Chartres”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


