15
Sep
12

De Zwaarste Giro uit de geschiedenis

Het afgelopen jaar heb ik voor touretappe.nl veel verhalen geschreven over de geschiedenis van het wielrennen. Na de Giro volgde de Tour de France en kortgeleden was daar nog de Vuelta. Met het WK in eigen land voor de deur een paar van deze verhalen op mijn eigen blog.

De Zwaarste Giro ooit.

Het indringende verhaal van de zwaarste Giro uit de geschiedenis. Met de langste en zwaarste etappes ooit…

We schrijven 1914. Het leek of de renners voelden dat de ‘Grote Oorlog’ voor de deur stond. De laatste Giro d’Italia van voor WOI is om meerdere redenen de zwaarste uit de historie.

Kruipend
Over de 3162 kilometer die de renners dat jaar in acht etappes moesten afleggen, deed de winnaar 135 uur, 17 minuten en 56 seconden. Dit komt neer op een gemiddelde snelheid van slechts 23,37 kilometer per uur. Zo langzaam is er naderhand nooit meer in een Giro gereden. Daarbij moet nog worden aangetekend dat de renner die als laatste eindigde er zelfs 17 uur en 21 minuten langer voor nodig had. Maar ook de nummer twee, Pierino Albini had een achterstand van bijna twee uur. Welk een scherp contrast met de 11 seconden tussen Magni en Cecchi in 1948.

Lang en zwaar
De meeste etappes dat jaar waren langer dan 400 kilometer. De 3e etappe van Lucca naar Rome is met zijn 430 kilometer nog steeds de langste etappe uit de geschiedenis van de Giro. En dan te bedenken dat er nog twee etappes van bijna dezelfde lengte waren. Zo werd de 428 kilometer lange etappe van Bari naar l’Aquila de zwaarste etappe ooit. Na 19 uur en 20 minuten fietsen bereikte Luigi Lucotti als eerste de finish. Achter zich bevond zich een waar slagveld. Van de 81 gestarte renners bereikten er slechts 8 de finish. De klassementsleider, Guiseppe Azzini, werd pas een dag later, meer dood dan levend, in een graanschuur teruggevonden.

Roddel, achterklap en waarzeggers
Het sterkste team in die tijd was van Bianchi. Zij deden er alles aan om als eerste Milaan te bereiken. Zo werd door hen het gerucht verspreid dat de drie eersten uit de etappe naar l’Aquila zich tegen de zwaarste bergen omhoog hadden laten trekken door de volgauto’s. Ook verscheen er een anonieme brief, waarschijnlijk afkomstig van de ploeg van Bianchi, waarin stond dat Alfonzo Calzolari ‘nooit deze Giro zou winnen’. Het verhaal gaat dat de banden van Calzolari door volgers van Bianchi lek werden gestoken, terwijl deze met de fiets op de schouder een berg beklom. Diezelfde Calzolari had voor de Giro een lokale waarzegger geraadpleegd. Deze had al deze roddel en achterklap voorzien en voorspelde dat hij zou winnen als hij zijn leven op het spel zou zetten. Blijkbaar had hij dat voldoende gedaan, want hij won de Giro van 1914. En van het team Bianchi haalde niemand de finish.

En ze fietsten nog lang en…
Hoe verging het de helden van de Giro van ’14 verder? Ze overleefden allemaal de oorlog en stapten daarna weer op de fiets. De acht die uiteindelijk in Milaan finishten reden nooit meer opzienbarende uitslagen. De verdwaalde Azzini zou nog wel vier keer in de Giro starten, maar hem nooit meer uitrijden. De enige renners die later nog successen boekten, waren de winnaars van de eerste en derde etappe. Angelo Crema, die de etappe van Milaan naar Cuneo won, werd in ’20 tweede in de Giro. En de winnaar van de allerlangste etappe ooit in de Giro, Constante Girardengo, won de Giro in ’19 en ’23.

Met dank aan:

Paolo Facchinetti; Giro 1914, il più duro di tutti quei temerari delle macchine a pedali.

Delen
Advertenties

0 Responses to “De Zwaarste Giro uit de geschiedenis”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Archief

Tweets


%d bloggers liken dit: