04
Jun
12

Georges Seurat – Une Baignade, Asnières

Impressionisme

Behoudens enkele periodes van hevige verliefdheid ben ik nooit zo’n fan geweest van het impressionisme. Volgens de kunsthistorici braken zij met de gevestigde orde. Ik vond het vaak toch iets te braaf, iets te gelikt. Pas iemand als Vincent van Gogh durfde te gaan smijten. Bij hem zie je klodders in plaats van streken en stippen.

Trein en foto

Toch waardeer ik de stroming in zijn tijd. In de tweede helft van de 19e eeuw veranderde de wereld zo drastisch en in het impressionisme is dit terug te vinden. De fotografie en de snellere wereld door de opkomst van de trein zijn volgens mij zichtbaar in de schilderkunst. Vooral dat laatste is volgens mij goed te verklaren. Nog nooit had de mens het landschap zo snel aan zich voorbij zien trekken. Scherpe stilstaande beelden gingen bewegen. Kleuren gingen door elkaar heen lopen, vormen vervaagden. Mannen als Monet, Degas en Renoir gingen naar de wereld kijken met hun versnelde brein. Tel daarbij de opkomst van de fotografie en je begint de impressionistische kunstenaar te begrijpen.

 

Vliegtuigen

Zo moeten Seurat en Signac dat ook hebben gezien. Beelden opgebouwd uit allemaal puntjes. Van dichtbij zie je alleen maar afzonderlijke stippen in verschillende kleuren. Op afstand wordt het plaatje zichtbaar. In ‘Une Baignade, Asnières’ smokkelde Seurat nog door ook voor de afzonderlijke stippen de kleuren te mengen. In zijn andere beroemde schilderij ‘Un dimanche après-midi à l’Île de la Grande Jatte’ heeft elke stip zijn eigen kleur. De afstand zorgt voor de menging van de kleuren. Het lijkt wel of met het sneller gaan van de techniek ook de schilderkunst zich ontwikkelde. Nadat de gebroeders Wright de mens liet vliegen werd de schilderkunst abstracter. Of is dit allemaal iets te kort door de bocht.

 

PS. Dit was de laatste kunsttweet voor de zomer. In september ga ik verder en begint iedereen weer op nul. Ik maak binnenkort de winnaar van deze ronde bekend.

5 Responses to “Georges Seurat – Une Baignade, Asnières”


  1. juni 4, 2012 om 8:11 am

    Bedankt voor al je kunstblogs en uitleg daarna. Ondanks dat ik niet veel tijd had om mee te doen, waardeer ik het zeker. Zo ook deze uitleg weer. Zoals jij het beschrijft, over de andere manier van verplaatsen en daardoor de verandering in de schilderkunst wist ik niet. Een hele fijne zomer en tot in september!

  2. juni 4, 2012 om 8:17 am

    Dag Lucas, bedankt voor je mooie kunsttweets. Het was telkens weer een uitdaging, ook deze. Persoonlijk heb ik trouwens een hekel aan dat gefrobel van Seurat. Als je er 1 kent, ken je ze allemaal. geef mij maar Monet 😉 Tot september!

  3. juni 5, 2012 om 7:54 am

    Zo had ik nog nooit tegen het impressionisme aangekeken. Dankjewel voor dit nieuwe licht.

  4. juni 12, 2012 om 7:44 pm

    Op zich niet slecht als statement…. doch de schrijver zou zich ook best even verdiepen in de enorme verschillen tussen het ” IMPRESSIONISME ” en het ” POINTILLISME “. Het is niet mogelijk deze, volstrekt gescheiden kunststromingen, over één kam te scheren !

    • juli 31, 2012 om 9:05 am

      Beste Alphonse,

      Dank voor je reactie. Ik ben van mening dat het pointillisme voorkomt uit het impressionisme en daarom ook daarmee mag worden vergeleken. Zeker in historische zin. Misschien zijn de conclusies soms wat kort door de bocht, maar dat is helaas onvermijdbaar gezien de lengte van mijn betoog. Toch ben ik blij met commentaar om dit soort conclusies te nuanceren.

      Excuses voor de late reactie.


Geef een reactie

Archief

Tweets


