23
Apr
12

De Bom – Doe Maar (De Koude Oorlog in de jaren ’80)

 DE KOUDE OORLOG (De jaren ’80)

Terwijl ik ‘De Bom’ van Doe Maar hoor, besef ik mij dat ik een weddenschap heb gewonnen. Ik weet niet meer wat de inzet was, maar de weddenschap ging tussen mij en een jaargenoot van mijn studie, Dick. Hij was er in 1985 stellig van overtuigd dat de wereld binnen 25 jaar ten onder zou gaan aan oorlogen. Geen oorlogen van man tegen man en tank tegen tank, maar oorlogen die met atoomwapens zouden worden beslecht. Met als resultaat verlies voor alle partijen. Dick zal waarschijnlijk blij zijn dat hij deze weddenschap heeft verloren, winst voor alle partijen.

De Koude Oorlog tussen Oost en West kende twee echte vorstperioden. De eerste was rond de Berlijnse Muur en de Cuba-crisis begin jaren ‘60 en de tweede viel in eind jaren ’70 begin jaren ’80. De Sovjet-Unie was in de tweede helft van de jaren ’70 begonnen met de plaatsing van de zogenaamde SS20 raketten met kernkoppen. Deze raketten konden niet de VS bereiken, maar wel alle NAVO-partners in Europa. Daarom werd als reactie in 1979 het zogenaamde NAVO-dubbelbesluit genomen. Dit hield in dat er bijna 600 kruisvluchtwapens in Europa zouden worden gestationeerd. Tegelijk met de stationering zouden de VS de Sovjet-Unie het aanbod doen om over beperking van deze wapens te onderhandelen. Vandaar de naam ‘dubbelbesluit.’ Dit besluit betekende dat er ook 48 Tomahawk kruisraketten in Nederland zouden worden geplaatst.

Vanwege de maatschappelijke onrust die dit besluit veroorzaakte durfden twee kabinetten van Agt geen definitieve beslissing* te nemen over daadwerkelijke plaatsing. Die onrust kwam het duidelijkst naar buiten tijdens twee enorme anti-kernwapendemonstraties in 1981 en 1983. Tijdens de demonstratie van 29 oktober 1983**, met meer dan een half miljoen demonstranten de grootste uit de Nederlandse geschiedenis, vervulde ik mijn militaire dienstplicht. Hier ondervond ik aan den lijve de angst voor de Sovjet-Unie bij de beroepsmilitairen. Ik herinner mij de discussies die ik als anti-autoritaire soldaat had met mijn sergeant-majoor. Hij was er stellig van overtuigd dat de Sovjet-Unie uit was op communistische wereldheerschappij. Ik probeerde hem er, uiteraard tevergeefs, van te overtuigen dat dit een achterhaald denkbeeld was. Maar zijn denkbeeld beperkte zich niet tot de kazernes. Veel mensen waren bang dat binnen afzienbare tijd de bom zou vallen, ook al had men soms liever een Rus in de keuken dan een raket in de achtertuin. Dit angstbeeld werd versterkt door onder andere de inval van de Sovjet-Unie in Afghanistan, het mislukken van de Solidariteits-beweging van Lech Walesa in Polen en het Star Wars-programma van Ronald Reagan. Doe Maar wist dit tijdsbeeld mooi te vangen in ‘De Bom’.

De Bom – Doe Maar

Carriere maken (voordat de bom valt)

Werken aan m’n toekomst (voordat de bom valt)

Ik ren door m’n agenda (voordat de bom valt)

Veilig in het ziekenfonds (voordat de bom valt)

En als de bom valt

refr.:

    Dan lig ik in m’n nette pak

    Diploma’s en m’n cheques op zak

    Mijn polis en mijn woordenschat, awoei

    Onder de flatgebouwen van de stad naast jou

    Laat maar vallen dan

    Het komt er toch wel van

    Het geeft niet of je rent

    ‘k Heb jou nooit gekend

    ‘k Wil weten wie jij bent

    ‘k Wil weten wie jij bent

Ik ben verzekerd van succes, tegen brand en voor m’n leven (voordat de bom valt)

Ik heb van alles maar geen tijd ook niet voor heel even (voordat de bom valt)

Ik moet aan m’n salaris denken en aan mijn relaties (voordat de bom valt)

Maar liever weet ik wie jij bent voordat het te laat is (voordat de bom valt)

Want als de bom valt

refr.

Laat maar vallen dan

Het komt er toch wel van

Het geeft niet of je rent

‘k Heb jou nooit gekend

‘k Wil weten wie jij bent

‘k Wil weten wie jij bent

Jij moet nog huiswerk maken (voordat de bom valt)

Een diploma halen (voordat de bom valt)

E is mc kwadraat (voordat de bom valt)

Mit nach nebst naechts samt bei seit von zu zuwider entgegen ausser aus

(voordat de bom valt)…

* Pas in 1985 zou het kabinet Lubbers besluiten dat de 48 kruisraketten in Woensdrecht geplaats zouden worden. Tot daadwerkelijke plaatsing is het nooit gekomen vanwege het zogenaamde INF-verdrag tussen de VS en de Sovjet-Unie.

** Ik heb tijdens deze demonstratie niet in mijn militaire uniform meegelopen. Dit in tegenstelling tot enkele van mijn  collega’s. Ik vond dat ik als individu aan deze demonstratie deelnam en niet als afgevaardigde van de Nederlandse Landmacht. Ook hierover werd uiteraard uitgebreid gediscussieerd.

Andere nummers over de Koude Oorlog in de jaren ’80

Russians – Sting  (dank aan @dalvoorde)

Two Tribes – Frankie Goes To Hollywood  (dank aan @dalvoorde)

Fight fire with fire – Metallica (dank aan @dalvoorde)

Everybody wants to rule the world – Tears for Fears (dank aan @HilkeTol & @Pletspulp)

Every day is like sunday – Morrissey (dank aan @HilkeTol)

Eighth day – Hazel O’ Connor  (dank aan @HilkeTol)

De bom valt nooit  – Herman van Veen (dank aan @Pletspulp)

Forever Young – Alphaville (dank aan @Pletspulp)

Nikita – Elton John (dank aan @fdlk)

Political Science – Randy Newman (dank aan @fdlk)

6 Responses to “De Bom – Doe Maar (De Koude Oorlog in de jaren ’80)”


  1. april 23, 2012 om 5:42 pm

    Ha, dat ik daar niet op kwam! Die demonstratie in ’81, dat was de eerste politieke daad in mijn leven.
    Die regel met Duitse voorzetsels is me trouwens altijd ontgaan.

  2. 3 Hein de Vries Robles
    april 23, 2012 om 8:55 pm

    wat een gedoe……… nooit een minuut wakker gelegen van “de Bom” ….. meer kouwe drukte dan koude oorlog , wat mij betreft… nooit het “doe maar ” gevoel gehad ….. wel een lekker deuntje overigens ….. dat dan weer wel ;-))

  3. mei 4, 2012 om 10:34 am

    Wow ik lief Doe Maar was en ben een groot van hun teksten hun zalige rimte todo

  4. 6 rjw
    mei 28, 2012 om 7:08 pm

    Ik moet de afgelopen tijd weer regelmatig aan dit mooie lied denken. Nu zijn we alleen niet slaaf van de Koude Oorlog maar van de financiële markten en de Euro die gaat vallen als we niet mee gaan in de wedloop van de miljarden.
    Tijd dat er weer eens een goede groep op staat om er een lied over te schrijven, misschien dat we dan wat minder spastisch worden met ons allen.


Geef een reactie

Archief

Tweets


