14
Dec
11

Als je niet tegen je verlies kunt: Wordfeud-tips

De dobbelstenen vlogen door het raam.

Risk spelen samen met klasgenoten die ook niet tegen hun verlies kunnen. Nachtenlang landen veroveren, legers verliezen en uiteindelijk hele continenten bezetten. Niet alleen door geluk met de dobbelsteen, maar ook door allerlei afspraken te maken en die weer te breken. Later gevolgd door het vredelievendere Trivial Pursuit en het eveneens verslavende Kolonisten van Katan. Verliezen was niet alleen voor mij niet leuk, maar ook voor mijn tegenstanders.

Leve de smartphone.

Veel ouderwetse bordspellen kunnen nu ook online gespeeld worden. Tegenstanders hebben geen last meer van mij als ik verlies en er sneuvelen ook geen ruiten meer. Al moet ik soms wel oppassen om niet mijn iPhone door de kamer te gooien. Dit laatste gebeurt regelmatig bij HET verslavende spel van 2011 dat ook in 2013 nog veel fans heeft; Wordfeud. Om mijn iPhone heel te houden heb ik allerlei technieken ontwikkeld om zo vaak mogelijk als winnaar uit de strijd te komen.

Een paar van die tips & tricks wil ik toch graag met jullie delen. Want ik speel toch het liefst tegen gelijkwaardige tegenstanders. En hoe beter de tegenstanders, des te zoeter smaakt de winst.

  1. Speel zo schoon mogelijk. Gebruik geen app’s en andere online hulpmiddelen die je helpen om woorden te leggen die je zelf nooit gevonden zou hebben. Even in de Van Dale (papier of online) opzoeken of een woord bestaat kan wat mij betreft geen kwaad. Al is dat eigenlijk niet nodig omdat je alles kunt uitproberen en niemand er last van heeft als jij ‘foute’ woorden op het bord legt.
  2. Probeer daarom ook gewoon regelmatig de gekste combinaties uit. Het kan verrassende woorden en onverwachts hoge scores opleveren. Word daarnaast niet boos als ‘logische’ woorden niet worden goedgekeurd. De lijst wordt regelmatig bijgewerkt en je tegenstander heeft dezelfde beperking.
  3. Wees niet bang je letters te ruilen. Zeker als de stand nog dicht bij elkaar zit. Heb je bijvoorbeeld allemaal medeklinkers, ruil er dan zoveel mogelijk. Bewaar wel die ene S (zie punt 8). Of EN, want dat kan zomaar het slot van een zevenletterwoord worden. Pas op als je besluit maar 3 of 4 letters te ruilen. De kans bestaat dat je er weer medeklinkers voor terug krijgt. De levert weer frustratie op.
  4. Twee- en driemaal woordwaarde (DW en TW) lijken het meest op te leveren. Maar vaak levert driemaal letterwaarde (TW) meer op. Vooral als je daar slim mee omgaat. Zeker als het vakje naast een klinker ligt, kun je daar een medeklinker met een hoge letterwaarde kwijt. Zeker als het een letter is die bij twee woorden tegelijk hoort. Zo kan je door EX onder ME te leggen zomaar 54 punten verdienen.
  5. Soms heb je een zevenletterwoord op je plankje liggen. Dit levert naast de letter- en woordwaardes nog eens een bonus van 40 punten op. Hoe verder het spel is gevorderd, hoe lastiger het wordt het woord nog kwijt te kunnen. Je kunt dan passen in de hoop dat een beurt later het bord er gunstiger voor ligt. Pas nooit vaker dan één keer. Je tegenstander heeft het vaak door en zal niets weggeven en ondertussen wel scoren en dus uitlopen. In een paar beurten is je achterstand vaak onoverbrugbaar.
  6. DE lastigste letters zijn de Q, X en Y. Hou ze niet vast, maar speel ze zo snel mogelijk. Ook als dit niet veel oplevert. Met deze letters op je bord kun je vrijwel nooit een zevenletterwoord maken en als je er mee blijft zitten kan een Q je zomaar 20 punten kosten (bij jou eraf, bij je tegenstander erbij als hij het spel uitspeelt).
  7. Leg niet zomaar je mooie woord neer. Kijk welke velden bereikbaar worden voor je tegenstander. 40 punten voor jou kunnen zomaar 100 punten betekenen voor je tegenstander. Zeker als het rijtje DW en TW (bij elkaar 6x woordwaarde) open komt te liggen. Zelfs met maar 10 punten aan letters, levert dit al 60 punten op. Als je dit toch moet doen, leg daar dan moeilijke letters neer. Een Z of een V op het eind is erg lastig en een klinker aan het begin is ook niet makkelijk. Tevens geef je dan ook niet veel punten weg.
  8. Probeer zo vaak mogelijk meerdere woorden tegelijk te leggen. Het handigst kan dat door een letter voor of achter een bestaand woord te leggen en dan kruiselings het nieuwe woord te maken. Dit levert meer punten op dan je nieuwe woord gewoon kruiselings over een ander woord te leggen. Het handigst is ongetwijfeld de letter S. Zo maak je van veel woorden makkelijk de meervoudsvorm. Vaak leveren korte woorden parallel aan een bestaand woord ook veel punten op. Als er GESP ligt levert het woord ZOU ook de woorden ZE, OS en UP op. Met een beetje geluk heb je op deze manier snel meer dan 30 punten verdiend.
  9. Blijf maximale woorden spelen. Ook als je 100 punten voorstaat. Voor je het weet speelt je tegenstander een zevenletterwoord met drie keer woordwaarde en is je voorsprong verdampt.
  10. Probeer het spel uit te spelen. De punten op het plankje van je tegenstander komen er bij jou bij en gaan er bij de ander af. Dit kan het verschil tussen winst en verlies betekenen.
  11. Sparen. Soms heb je nog maar een paar letters nodig voor een mooi woord. Je kunt ruilen of spelen. Ik kies meestal voor het laatste. Want dat zijn toch maar mooi extra punten in plaats van een verloren beurt. Als ik na drie beurten sparen het woord nog niet heb, laat ik het los. Want ondertussen scoor je niet hoog en je tegenstander kan snel uitlopen.
  12. Probeer vaker dan 1x per dag een woord te leggen. Dat is leuker voor je tegenstander en je weet nog welk woord je eigenlijk zou willen leggen. Zodat je de letters die je aan het sparen bent niet onverhoopt weglegt.
2 Responses to “Als je niet tegen je verlies kunt: Wordfeud-tips”


  1. december 14, 2011 om 7:04 pm

    Leuke blog! Maar goed… tot nu toe heb ik alleen maar van je verloren…

  2. december 15, 2011 om 5:26 pm

    Gelukkig speel ik geen online spelletjes. Geen tijd voor hihi. Ik zou graag van je willen winnen, want ik wil je eigenlijk best wel een beetje boos hebben whoewhaa. Ja ja, ik hou van plagen. ;-))


Geef een reactie

Archief

Tweets


