27
Nov
11

La Sagrada Familia – Antoni Gaudí (Kunsttweet 20)

 

De kerk als kunstwerk. De kerken die ik heb bezocht, bekeek ik meestal met kunstenaarsogen. Zoals de kathedraal van Chartres. Tijdens  interrail op weg naar Keltische cultuur in Bretagne, wist mijn Franse buurman mij te overtuigen om in deze stad vlak onder Parijs, uit te stappen. Volgens hem mocht ik de mooiste gotische kathedraal van de wereld niet missen. Ik was vooral onder de indruk van de prachtige gebrandschilderde ramen. Ik werd betoverd door het blauwe licht van met name het roosvenster. Dat het hier om ‘blauw Chartreslicht’ ging leerde ik pas veel later. De indruk die het op mij maakte ben ik nooit vergeten. Het enige blauw dat enigszins in de buurt kwam was dat van het moderne glas in lood in de Dom van Ribe.

Ook erg fraai vond ik de Hallgrímskirkja in Reykjavik. De architect van deze kerk heeft zich laten inspireren door een geologisch fenomeen; basaltzuilen. De regelmaat van dit vulkanisch verschijnsel doet bijna onnatuurlijk aan en heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Zo zijn er nog veel bijzondere kerken te noemen. De één omdat hij in een van de meest dynamische kustgebieden ter wereld ligt (Mont Saint-Michel), de andere omdat het vrijwel geheel is opgetrokken uit baksteen (Kathedraal van Albi) of die Middeleeuwse kerk waar ik bij binnenkomst werd teruggevoerd naar de Middeleeuwen door het jongenskoor dat aan het oefenen was (Basiliek van Vézelay). Natuurlijk mag ik niet de kerk vergeten waar ik op de vroege zondagmorgen plots door mijn buurvrouw van 84 werd gezoend (Kathedraal van Toledo).

Maar het mooiste kerkgebouw vind ik toch de Sagrada Familia (voluit Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família) van Antoni Gaudí  in Barcelona. Niet alleen vanwege de bouwstijl, zeker ook vanwege het verhaal erachter. De bouw van deze kerk startte al in 1882. Toen nog door een andere architect. Gaudí nam een jaar later de bouw op zich. In eerste instantie hoopte hij de kerk in 10 jaar klaar te hebben. Omdat de kosten door giften moesten worden opgebracht ging dat echter veel langzamer. Toen Gaudí in 1926 overleed was ongeveer 20% van de kerk voltooid. Daarna heeft een keur aan architecten de bouw op zich genomen. Omdat tijdens een brand in 1936 de meeste tekeningen van Gaudií verloren gingen, heeft vrijwel iedere architect zijn interpretatie aan de kerk gegeven. Alleen tijdens de Spaanse Burgeroorlog heeft de bouw stilgelegen. De overige jaren is er altijd aan gebouwd. Vaak overigens door niet meer dan een handvol bouwvakkers. Pas nadat in de jaren ’90 entree werd geheven voor de vele bezoekers, ging de financiële speelruimte met sprongen omhoog. Op dit moment zijn meer dan 100 werknemers continue bezig. De verwachte oplevering van 2026 wordt ondanks de toegenomen werkinspanningen echter waarschijnlijk niet gehaald. Dit komt ook omdat delen van eerdere bouwfasen, nu alweer moeten worden gerestaureerd. Daarnaast loopt het geplande tracé van de hogesnelheidstrein pal onder de Sagrada Familia door. Gelijk de Noordzuidlijn in Amsterdam is men ook hier bang voor verzakkingen. Elders in Barcelona zijn deze namelijk ook opgetreden.

De Sagrada Familia is het toonbeeld van het Catalaans Modernisme, een stijl verwant aan de Jugendstil. Overal in Barcelona en ook elders in Spanje vinden we werken van Gaudí in deze stijl. Zoals daar zijn het prachtige Park Güell, Casa Batlló en Casa Milà (allemaal in Barcelona), het bisschoppelijk paleis in Astorga (Noord-Spanje), El Capricho in Comillas (vlakbij Santander) en het interieur van de kathedraal in Palma de Mallorca. Al deze bouwwerken werden dus uitgevoerd tijdens de werkzaamheden aan de Sagrada Familia. Zo was hij ook op 7 juni 1926 wandelend op weg naar de bouwplaats van deze kerk. Bij het oversteken van de Carrer de Bailén werd hij aangereden door een tram. Zwaargewond werd hij naar het ziekenhuis gebracht waar hij drie dagen later aan het eind van middag op 10 juni 1926 overleed.

Saillant detail. Gaudí ligt begraven in de crypte van zijn eigen schepping. Maar deze crypte is het enige onderdeel van de kerk dat nog werd gebouwd in de stijl van zijn voorganger en dus niet in het uitbundige Catalaanse modernisme.

 

PS. Voor de liefhebber van muziek. The Alan Parson Project (met Old & Wise ook dit jaar weer hoog in de top 2000) heeft in de jaren ’80 een compleet album gemaakt ter ere van Antoni Gaudí. Daarop ook het nummer La Sagrada Familia:

3 Responses to “La Sagrada Familia – Antoni Gaudí (Kunsttweet 20)”


  1. december 8, 2011 om 3:27 pm

    Fijn weer, al die extra informatie. Merel is ook al fan van je, ze vind je mooi schrijven (zijn haar woorden…).

    Gaudi maakte prachtige dingen, ik ben helemaal weg van zijn stijl, de kleuren, de vormen, en heb nog nooit iets in het echt van hem gezien! Wat moet het wel met me doen als ik het echt kan ervaren…
    The Alan Parson Project ken ik nog van vroeger, de muziek onder dit filmpje is wel mooi, maar ik zo’n moeite met al die ‘toeters’!
    Laats was er een film op tv, Ladyhawke, met Rutger Hauer en Michelle Pfeiffer, uit de oude doos, lekker sentimenteel, en niet eens zo slecht gemaakt als je kijkt naar de tijd waarin het werd gemaakt (1985).
    Maar ik wist tegelijk, toen ik de muziek hoorde, waarom ik dit een vervelende film vond. Die muziek, over de top, van, ja wel, The Alan Parson Project.
    Groet van d!

  2. december 8, 2011 om 3:29 pm

    Sorry, Parsons bedoel ik…


Geef een reactie

Archief

Tweets


