02
Okt
11

De Burgers van Calais – Auguste Rodin (1888) Kunsttweet 17

Een van de eerste beelden dat ik ging waarderen als kunstwerk was een beeld van de naamgever van mijn middelbare school. Dit niet zo grote beeld stond daar op een sokkel in de hal van het A. Roland Holst Collega in Hilversum. Ik kwam er pas jaren later achter dat het een beeld was van Charlotte van Pallandt. Dezelfde beeldhouwster die ook het beroemde beeld van Koningin Wilhelmina heeft gemaakt. Het gerucht gaat dat zij ook les heeft gegeven aan de jonge Prinses Beatrix. Dat zou dan weer terug te zien zijn in haar beeld ‘Jantje Beton’. Zei het heel vaag. Wat mij vooral aansprak in het beeld, was de ruwheid, de abstractie.

Diezelfde abstractie spreekt mij ook zo aan in sommige beelden van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin. Zijn werk behoort weliswaar tot het impressionisme, maar valt op door het onregelmatige oppervlak en vertoont daardoor in mijn ogen gelijkenis met dat beeld van Charlotte van Pallandt. Iedereen kent natuurlijk De Denker. Het beeld waarvan de Larense versie uit het Singer-museum een aantal jaren geleden na een korte diefstal zo enorm werd toegetakeld. Daaruit bleek maar weer dat Economie en Kunst op gespannen voet met elkaar staan. De stijgende prijs van brons was de aanleiding dat in korte tijd overal in Nederland beelden van hun sokkel werden getrokken. Veel niet teruggevonden beelden zijn waarschijnlijk jammerlijk in een smeltoven geëindigd. Daartussen ook beelden van koper en andere metalen. Want de kennis van metalen wilde nog wel eens tekort schieten. Het voert wat ver om diezelfde spanning tussen Kunst en Economie nu ook terug te zien in het huidige politieke klimaat. Omdat er geld moet worden verdiend om uit de crisis te komen, is er dus geen plaats voor kunst?

Toen ik in 5VWO zat van het bovengenoemde ARHC gingen wij op werkweek naar London. Na een bezoek aan The Houses of Parliament liep ik samen met een klasgenoot naar de oever van de Theems. Daar zag ik plotseling een beeldengroep staan die direct mijn interesse had. In eerste instantie door de vorm. Het leed, waar ik pas veel later over zou lezen, droop van de lichamen af. “De Burghers of Calais” stond er op de sokkel. Eerste snapte ik totaal niet hoe een beeld met inwoners van Calais in een Londens park terecht was gekomen. De geschiedenis bracht uitkomst.

Rodin verbeeldt hier een scène uit het begin van de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) tussen Engeland en Frankrijk. In 1347 werd de stad Calais 11 maanden lang door de Engelsen belegerd. Op een gegeven moment was de honger zo groot dat zes mannen, enkel gekleed in een dun hemd en met een strop op de nek, de sleutel van hun stad aan de Engelse koning overhandigden. Met dit verbeelde leed, hoopte zij op een barmhartige houding van de belegeraars. Volgens de mythe slaagden zij in hun opzet. Nader onderzoek in de 21e eeuw leert echter dat de zes mannen vooral zelf materieel beter zijn geworden van deze actie. Calais zou tot 1558 Engels blijven. In 1895 zou hier de eerste van 12 versies van ‘De Burgers van Calais’ worden neergezet.

0 Responses to “De Burgers van Calais – Auguste Rodin (1888) Kunsttweet 17”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


