09
Sep
11

De dag dat de aarde trilde – Tweetverhaal bij de foto; 8 september 2011

Bij de foto:

Toen een vriendje van mijn dochter de lamp in zijn slaapkamer heen en weer zag gaan en dit via Hyves met haar deelde, bleek dat hij een aardbeving had gezien/gevoeld. Bij ons thuis was dat helaas niet het geval. Slingerende lampen waren in ieder geval niet opgemerkt en de rest was stevig blijven staan. Dit is al de tweede keer in mijn leven dat ik een aardbeving mis. In 1989 was ik in Lima, Peru, toen ik daar door een aardbeving heen sliep. Gelukkig werd ik op de beroemde 13e april drie jaar later wel wakker. Om te constateren dat de boekenkasten heen en weer bewogen. Als geograaf viel ik direct weer in slaap, in de wetenschap dat er in Nederland nooit zwaardere aardbevingen dan 6 op de schaal van Richter zullen voorkomen.  Dat bleek te kloppen toen ik de volgende ochtend hoorde dat deze beving een kracht van 5.8 had gehad. Ondanks de beperkte kracht in vergelijking tot de echte aardbevingsgebieden, was de schade toch aanzienlijk. Met name rond Roermond, waar toen het epicentrum lag.

Op dit seismogram is de aardbeving van 9/9 2011 zichtbaar. Hoewel ook deze beving in grote delen van het land werd gevoeld, is de aardbeving verder nergens zichtbaar. Geen schoorstenen die naar beneden zijn gekomen, geen scheuren in het asfalt en ook geen omgevallen bomen. Maar dankzij de sociale media is de impact van deze beving toch aanzienlijk.

PS. Grappig dat er ook in de serieuze media vaak sprake was van het Episch centrum. Zowel de Telegraaf (dank @PvLangevelde) als de nieuwslezer op radio 2 gingen in de fout.

 

 

 

 

0 Responses to “De dag dat de aarde trilde – Tweetverhaal bij de foto; 8 september 2011”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


