06
Sep
11

Schuilen (Rampenoefening Japan) – Tweetverhaal bij de foto; 6 september 2011

Bij de foto’s:

Rampenoefening op Japanse basisschool op eerste schooldag van het nieuwe jaar. [Bron BBC]

Toen ik de foto hierboven zag moest ik aan mijn jeugd denken. De Koude Oorlog was op zijn heetst. De Cuba-crisis net achter de rug. De BB op volle sterkte. Regelmatig doken wij in de laagste klassen van de lagere school onder de schoolbanken. Bij een eventuele aanval met atoombommen moest dit ons beschermen tegen het plafond dat zeker ook naar beneden zou komen. Ik heb in die tijd nooit een moment getwijfeld aan het nut van deze oefeningen. Als ik daarnaast dan ook nog een soort hittebestendige theemuts op zou hebben moeten doen, dan had ik dat zeker gedaan.

 

 

 

 

2 Responses to “Schuilen (Rampenoefening Japan) – Tweetverhaal bij de foto; 6 september 2011”


  1. 1 Daisy
    september 7, 2011 om 7:12 am

    Ik weet het ook nog, heb zelfs wel eens gedacht om een schuilkelder te laten maken… Al die cartoons die er in die tijd gemaakt werden, Stefan Verwey met zijn ‘Overleven? Doe het zelf!’…..
    En ik heb natuurlijk mee gedemonstreerd tegen kernwapens, Tsjernobyl staat in m’n geheugen gegrift. Het woord ‘doemdenken’ kwam van die tijd, ik werd voor gek verklaard omdat ik in die tijd zwanger was…
    Groet van d!

  2. september 8, 2011 om 2:26 pm

    @Daisy Het feit dat je zwanger werd, geeft aan dat je geen doemdenker was/bent. Vandaar net al ik nooit een schuilkelder. Het gaat namelijk pas mis als iedereen gaat doemdenken.


Geef een reactie

Archief

Tweets


