08
Jul
11

Een schilderij in 140 tekens; De Tijger, Franz Marc (1912)

Het moet ergens halverwege de jaren tachtig zijn geweest. Ik was bij vrienden in Duitsland toen ik in Münster een tentoonstelling zag van August Macke. Ik had nog nooit werken gezien van de vroege Duitse abstracte schilders zoals leden van Die Brücke en Der Blaue Reiter. Wat mij vooral trof was het kleurgebruik en de vloeiende abstractie. De schilderijen waren herkenbaar terwijl de werkelijkheid plaats had gemaakt voor een abstracte weergave daarvan. Jarenlang hing een reproductie van het schilderij Seiltänzer van Macke bij mij op de werkkamer.

Een paar jaar later leerde ik mijn huidige vrouw kennen. Ik was blij verrast toen ik bij haar aan de muur een reproductie zag hangen van een tijger. Niet zo kleurrijk als ‘mijn’ Macke, maar ik herkende de abstractie die zo typerend bleek voor de schilders van Der Blaue Reiter. Daar hing een niet-kleurgelijkende reproductie van Der Tiger van Franz Marc. Het geel had plaatsgemaakt voor een soort paars. Toch vond ik dit niet storend. Het blijft een prachtig beeld. Nog niet zo lang geleden zag ik eindelijk het echte schilderij. Op de tentoonstelling ‘Kandinsky en Der Blaue Reiter’ in het Haags Gemeentemuseum hing daar de geelzwarte tijger zoals Franz Marc die in 1912 schilderde. Overigens niet ver van enkele mooie schilderijen van August Macke.

Marc en Macke waren overigens collega-schilders die elkaar regelmatig troffen en met Kandinsky het hart van Der Blaue Reiter vormden. Wat mij het meest trof dat zowel Marc als Macke in de Eerste Wereldoorlog sneuvelden. In het boek ‘Brieven van het Front’ van Franz Marc blijkt dat hij en Macke het op schildervlak niet altijd met elkaar eens waren, maar persoonlijk dikke vrienden waren. Dit schreef hij op 23 oktober 1914:

‘De dood van August is voor mij zo vreselijk, hoe ik het van binnen moet verwerken en er mij uiterlijk tegen te weer stellen, – het laatste heel letterlijk: het naakte feit wil eenvoudig mijn hoofd niet in. Ik beefde de laatste dagen echt van angst om hem, ik schreef ook Lisbeth kort. Ik voelde dezer dagen dat mijn zenuwenzijn aangestast, – en vandaag, nu ik van jou het stellige bericht heb, is mijn bewustzijn een dof en bot. Ik wil althans met enkele woorden Lisbeth schrijven; tot een necrologie ben ik, geloof ik, dezer dagen niet in staat; over enige tijd maak ik die zeker. Ik voel diep hoe ik aan August verknocht was; mijn artistieke bezwaren zijn daarbij van geen enkel belang; stemmingen van de dag; als mens was hij immers duizendmaal meer en was rijp voor alles, voor iedere gedachte waarmee ik nu alleen zal worstelen.’

Anderhalf jaar later, op 4 maart 1916 sneuvelde Franz Marc ook. Diezelfde dag had hij, naar later bleek zijn laatste woorden aan zijn vrouw Maria geschreven:

‘Maak je geen zorgen, ik red het wel, ook wat mijn gezondheid betreft. Ik voel me goed en zorg heel goed voor mezelf. Veel, veel dank voor de lieve verjaarsbrief! Kussen, je Franz.’

 

DE STAND

27 punten:

@EJPol

25 punten

@hikikobo

23 punten

@berdtvR

22 punten

@MirjamJochemsen

21 punten

@hilketol

19 punten

@Kanteldenker @AdvanderZee

18 punten

@rjkoopmans

17 punten

@rutno

16 punten

@ingridwongworks @jemsmit @irenedriessen @michellecorbeau

14 punten

@marleenvdwiel

13 punten

@ereszet @saskiazomerhuis @poerakpukje

12 punten

@Arjoh

11 punten:

@ongast

10 punten

@19hiwthi58 @elegantchaos @ennoaerts

9 punten

@zilvervisjes

8 punten

@hinkewiersma @NakvanDartel @hikeflurina

7 punten:

@joylupa @HeinSdVR  @KoenDvH

6 punten:

@rijsberman @timmermansR @daisyfeetje @Zijdieschrijft

5 punten:

@gravinpetra @marcel_labrie

4 punten:

@waldekker @mamababe81

3 punten:

@hvdk @ton65jacobs @espunt @bettysluyzer @elsbrouwer @engelen_coach @zomertje @Larallo @marinalog  @webregiss

2 punten:

@rinarosier @fzwaan @pixeljunky @ellenvputten  @coachcaroline @henriscenit   @kunstvanleven   @elisabeth_vdArk @aboutLia    @milou85  @LotsofPhotos @niekdoup  @posthans

1 punt:

@hellapuipers @michellerutten @Barbara_Fushin @mocreatie @asteyns @hettuinbankje @leefjeleven @aboutlia   @mariannamoorlag @irkastachiw @bertboerland  @polkadotjes    @royschouten @droomcoach

1 Response to “Een schilderij in 140 tekens; De Tijger, Franz Marc (1912)”


  1. 1 Daisy
    september 16, 2011 om 7:57 am

    En ik heb hem weer eens gemist… 😦 Maar dit verhaal maakt het wel een beetje goed. Ik heb het wel gemist, merk ik, achtergrond informatie prikkelt….


Geef een reactie

Archief

Tweets


