22
Apr
11

Een schilderij in 140 tekens: Het Laatste Avondmaal – Leonardo da Vinci (1498)

Toen ik nadacht over de kunsttweet van deze week, zag ik in eerste instantie eieren voor me. Het enige dat mij toen voor ogen kwam, waren de eieren van Dalí op zijn museum in Figueres. En Dalí was vorige week al de gelukkige. Vervolgens dacht ik aan Goede Vrijdag, maar daar had ik niet zo snel  een kunstbeeld bij. Plots herinnerde ik mij een nieuwsbericht van een paar dagen geleden (zie verderop). Toen viel het kwartje. Natuurlijk moest het kunstwerk van deze week het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci worden. Ik realiseerde mij toen niet dat het in de kunstwereld barst van de Laatste Avondmalen. Het mooie is dat het allemaal voorstellingen zijn van de gebeurtenis en niet zoals bijvoorbeeld bij de Schreeuw allemaal covers. Elke kunstenaar gaf zijn interpretatie van deze gebeurtenis. Er is niet echt zoiets als een oerversie.

Hieronder een ‘paar’ links naar andere versies. Ik heb dan nog niet eens de parodieën meegenomen. Want dan zou de lijst helemaal uit de bocht vliegen met het Laatste Avondmaal in Lego, met karakters uit Sesamstraat, met klassieke filmhelden, met Dr. House en in een Star Wars setting.

Enkele andere voorbeelden van het Laatste Avondmaal:

DaliFra AngelicoDomenico GhirlandaioJuan de JuanesValentin de BoulogneBouveretSimon UshakovDuccioTintorettoGiotto,  Pietro PeruginoTheophanes de KretenzerLucas Cranach de jongerePaolo Veronese,  In Capua en In Venetie.

Mocht je er nog geen genoeg van hebben: Hier nog een ‘paar’

Het schilderij is een afbeelding van een scène uit het Laatste Avondmaal van Jezus zoals beschreven in de Bijbel en het is gebaseerd op Johannes 13:21-26. Hierin kondigt Jezus aan dat één van zijn twaalf discipelen  hem zal verraden.

Ik ga niet te diep in op de compositie van het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci. Tot ver in de  19e eeuw waren alleen Jezus (in het middelpunt van het schilderij), Judas Iskariot (de uiteindelijke verrader en derde persoon links van Jezus), Petrus (tweede persoon links van Jezus) en Johannes (direct links van Jezus) als zodanig herkend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd dacht dat Leonardo da Vinci hier een vrouw had geschilderd. Sommige cultuurhistorici zagen hier vroeger dan ook Maria Magdalena in. Aan dit idee kwam een einde met de vondst van een manuscript van Leonardo da Vinci aan het einde van de 19e eeuw. Daarin beschrijft hij nauwkeurig wie wie is op de schildering.

Aangezien het hier een muurschildering betreft kan het in mijn opinie best dat Leonardo da Vinci eerst een vrouw (Maria Magdalena) heeft geschilderd, dit later overschilderde (Johannes), maar dat dit bij het verval van het schilderij weer verdween. Ik heb over deze theorie echter niets kunnen vinden.

In het kort de personen op het schilderij van links naar rechts:

Bartolomeüs, Jakobus de Mindere, Andreas, Judas Iskariot, Petrus, Johannes, Jezus, Thomas, Jacobus de Meerdere, Filippus, Mattheüs, Judas Taddeüs en Simon

Het laatste nieuws over ‘Het Laatste avondmaal’

Het Laatste Avondmaal van Jezus met zijn discipelen vond niet plaats op een donderdag (Witte Donderdag), maar op een woensdag, en wel op 1 april in het jaar 33. Dat beweert professor Colin Humphreys van de Cambridge University.

Humphreys maakt zijn bewering hard in zijn nieuwe boek ‘The mystery of the last supper’ en maakt daarbij gebruik van een nauwkeurige bestudering van de joodse kalender.

Volgens de professor wordt in de evangelies volgens Matteüs, Marcus en Lucas gebruik gemaakt van een kalender die ten tijde van Jezus al was verouderd. Het evangelie volgens Johannes maakt gebruik van de officiële, joodse kalender van die tijd, een maankalender.

Volgens het evangelie van Matteüs, Marcus en Lucas vond het Laatste Avondmaal plaats op de eerste dag van Pesach, maar volgens Johannes 13:1 vond het plaats kort voor het Pesachfeest. Volgens Humphreys spreken de evangelies elkaar niet tegen: Jezus wist dat het op woensdag nog geen Pesach was (zoals Johannes zegt) maar maakte gebruik van de oude joodse kalender om meer betekenis te geven aan de maaltijd.

“Als je kijkt naar de gebeurtenissen in de evangelies – tussen het Laatste Avondmaal en de kruisiging – dan zie je dat dat er veel zijn. Het is onmogelijk dat dat allemaal tussen donderdagavond en vrijdagochtend plaatsvond”, aldus Humphreys die zijn bewering voor de BBC uitlegde. 

[Bron IKON]


Het schilderij is te bewonderen in de eetzaal van het convent van Santa Maria Delle Grazie in Milaan. Wil je het deze zomer gaan bekijken, dan moet je nu al kaartjes kopen!

PS. Ik ben wel blij dat dit schilderij op mijn pad kwam. Nu kan ik de Mona Lisa met een gerust hart overslaan.

 

3 Responses to “Een schilderij in 140 tekens: Het Laatste Avondmaal – Leonardo da Vinci (1498)”


  1. 1 Daisy
    april 22, 2011 om 10:37 am

    Merel en ik hebben al je links van de schilderijen bekeken. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het er zoveel waren! Die van Da Vinci is wel het bekendst, maar wat ’n mooie zitten ertussen! Ik heb weer genoten van je achtergrond informatie, ben ik weer iets wijzer geworden 😉
    Groet van d!

  2. 2 Rob Koopmans
    april 22, 2011 om 1:25 pm

    Lucas, bedankt voor deze interessante uitleg. Dan Brown was ingehaakt in de Maria Magdalena theorie in de Da Vinci Code.

    • april 22, 2011 om 1:48 pm

      Speculaties bewaar ik liever voor een mooi verhaal. Maar het was wel een leuke insteek geweest. Wie is die vrouw op Het Laatste Avondmaal? De homoseksuele Johannes? Analoog aan de homoseksuele Da Vinci die volgens sommigen zichzelf schilderde in de Mona Lisa.


Geef een reactie

Archief

Tweets


