09
Mrt
11

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 57)

Archangelos, een klein dorpje vlakbij Pella in het noorden van Griekenland is mij aangeraden door @bifteki. De familie van haar vader komt hier vandaan en zij herinnert zich dit dorp vooral vanwege haar oma.

“In het voorjaar van 2010 is mijn oma op vijfennegentigjarige leeftijd overleden. Een ondeugende en lieve oma zonder ooit zacht te zijn geweest. Hard geworden door het leven. Overdag voerde ze haar kippetjes en hield ze haar moestuintje bij. Groter hoefde voor haar de wereld niet te worden. Ook toen ze al stokoud was kookte ze nog steeds voor ons. Haar eigen smaakpapillen was ze inmiddels overduidelijk kwijt, want alles wat ze kookte was te zout en smaakte meestal nergens naar. Slecht een enkele keer liet ze iemand anders achter het fornuis toe.

Als klein meisje waste ze mij vaak in de ijskoude bergbeek. Het enige stromende water in de wijde omtrek. Mijn rug werd dan met harde hand door haar geschrobd. Dat zei niets over haar liefde voor mij. Die was onbegrensd. Elke avond stopte ze mij toe. Niet alleen toen ik een klein meisje was. Ook als volwassen vrouw, streek zij het laken onder mijn kin glad en gaf ze mij een zoen op mijn voorhoofd. Zonder dit ritueel zou ik waarschijnlijk niet goed hebben kunnen inslapen. Als ik weer naar Nederland ging stopte ze mijn koffer vol met kleine cadeautjes. Gedroogde munt, felgekleurde gebreide sokjes of een reep chocola.

Altijd stond ze op de veranda van haar tegen de bergwand geplakte huisje mij op te wachten. Van verre zag ik haar al staan. Zoals alle weduwen op de Balkan in het zwart. Een hoofddoekje zoals alleen oma’s die kunnen dragen en een bril met dikke glazen en een zwaar montuur. Als ze mij zag dan lachte ze haar tandeloze mond bloot. Ik kreeg vaak tranen in mijn ogen als ik haar dan in mijn armen sloot. Daardoor merkte ik dat ze met het jaar kleiner werd. Ze werd ook steeds dover. Al twijfelde ik wel vaak in hoeverre dat echt was. Als je haar iets vroeg dat moest je dat soms tot drie keer toe met steeds luidere stem herhalen. Maar als het gesprek met de rest van de familie plots over mijn oma ging, gaf zij vrijwel altijd commentaar. Ook als we bijna fluisterend haar deugden en vooral ondeugden bespraken.

Want ondeugend was ze, mijn oma. Ze was de tachtig al gepasseerd toen zelfs ik van haar schrok. Even dacht ik dat ze echt haar verstand had verloren. Een vrouw van haar leeftijd. Dan kon toch niet? Maar toen ze mij uitlegde waarom ze zo ondeugend was begreep ik haar. Dit was haar uitleg:

“Van de mensen die dood gaan, worden vaak alleen de echt goede mensen niet vergeten, en de heel slechte mensen worden niet vergeten. Ik, ik ben geen van beiden. Maar nu ik mezelf zojuist zo voor schut heb gezet bij jullie, zal ik voortleven na mijn dood. Iedere keer als jullie vertellen over jullie gekke oma.”.

@bifteki geeft ook nog wat achtergrondinformatie over het dorp Archangelos:

Archangelos krijgt de grootste inkomsten van de export van de zwarte Griekse kersen die in juli met de hand worden geplukt. Als donkerrode dauw hangen ze daar zwaar aan de bomen. Daarnaast vindt men daar uiteraard veel olijfbomen. Langs de weg groeit, alsof het onkruid is, de munt die in de thee zo lekker te combineren is met de honing van de bijen uit de omgeving. Elk seizoen heeft zijn eigen kleur en geur! Op de achtergrond het permanente gekraak van de krekels.

Het dorp ligt wel erg afgezonderd. Op een uur rijden vindt men het eerste ziekenhuis en  pas sinds een paar jaar is de technologie ook tot dit dorp doorgedrongen. Waar voorheen de nacht nog echt de nacht was, is nu van verre het elektrische licht zichtbaar. Zelfs dat enkele peertje bij de oma van @bifteki.

Voor haar was een bezoek aan Archangelos echt een thuiskomen. Totale ontspanning! Dit was haar plek. Natuurlijk vooral dankzij haar ondeugende oma.

1 Response to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 57)”


  1. 1 Daisy
    maart 9, 2011 om 9:07 am

    Weer wonderschoon!
    Groet van d!


Geef een reactie

Archief

Tweets


