24
Feb
11

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 53)

Tweet 53: Lviv – Bran

In het Roemeense Bran staat het gelijknamige kasteel. Het wordt vaak aangeduid als het kasteel van Dracula. Deels klopt dit, deels ook niet. Het is onwaarschijnlijk dat Bram Stoker dit kasteel ooit gezien heeft en dus als voorbeeld heeft gebruikt. Maar de historische figuur die model stond voor zijn bloedzuigende gatenprikker heeft hier wel gewoond. Dat was Vlad III, bijgenaamd Vlad de Spietser en Vlad Dracula.

Ik heb geen idee waar de fascinatie vandaan kwam. Het zal wel hebben samengehangen met mijn puberteit. Tijdens mijn middelbare schooltijd was ik enorm gefascineerd door de figuur Dracula. Ik las natuurlijk het beroemde boek van Bram Stoker. Maar het waren vooral de films waar deze menselijke vleermuis in verscheen. Elke zaterdagavond laat zat ik voor de tv. Bijna altijd was er op een van de Duitse zenders een Draculafilm te zien. Natuurlijk nagesynchroniseerd, maar dat was blijkbaar geen enkele belemmering. In mijn herinnering waren de meeste films zwartwit. Het speelde altijd in en rond het kasteel waar Graaf Dracula woonde. De inwoners in het dorpje aan de voet van het kasteel, waar altijd sneeuw lag volgens mij, beschermden zich met knoflook en christelijke kruizen tegen de vampier. Dit ging goed tot er iemand langskwam die deze gewoonte niet kende en bijvoorbeeld rond middernacht in bad ging. Boven hem een besneeuwd dakraam waar langzaam de sneeuw werd afgeschoven voordat het openging. Met zijn zwarte mantel als een soort Batman van de Balkan zweefde hij naar beneden. Het totaal verraste slachtoffer kon dan niks anders dan willoos haar blanke hals toekeren. Soms bleef zij levenloos achter, soms veranderde zij in een vampierslaafje van Dracula. Want in mijn herinnering was het slachtoffer altijd een vrouw. Behalve die ene keer en toen bleek Dracula aan het eind homoseksueel. Het enige wat hielp was een houten spies die met een hamer in het hart van Dracula moest worden gedreven. Dit gebeurde dan ook steevast aan het eind van elke film.

De fascinatie is met mijn puberteit helemaal verdwenen. Ik heb nooit meer een Dracula-film gezien en ook series als Buffy The Vampire Slayer zijn zelfs tijdens het zappen nooit voorbijgekomen. Of het ooit terugkomt? Geen idee. Mijn dochter van twaalf vroeg mij laatst of ik het boek Dracula van Bram Stoker ook in het Nederlands heb. Ik heb het Engelse exemplaar gelijk weggegooid. Niet om mijn dochter te beschermen, maar meer mijzelf.

Mocht ik ooit nog een Dracula-film gaan kijken. Dan wel eentje met Christopher Lee. Dat is en blijft DE Dracula.

0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 53)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


