23
Feb
11

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 52)

Tweet 52: Slovensky Raj  – Lviv

Deze stad in Oekraine is aangedragen door @vandype. Hij is ooit op rondreis door dat land enkele dagen in Lviv geweest.

Wat hem is bijgebleven is dat het hele land een land is van tegenstellingen.

“Oude mooie gebouwen die eens een mooie cultuur weerspiegelden tegen mensen wiens wereld op de kop staat omdat ze niet om kunnen gaan met de beperkte vrijheden die ze sinds de onafhankelijkheid verworven hebben.

Aan de ene zijde zien ze de rijkdom van het westen, aan de andere zijde de herinnering aan het Sovjet tijdperk. Auto’s uit het verleden tegen over de modernste fourwheeldrives. Lviv doet aan als of het niet meer thuis hoort in deze tijd. Glorie uit een vervlogen tijd overrompelt door inwoners die op zoek zijn naar een nieuwe identiteit.

Dat was mijn gevoel bij niet alleen Lviv, maar eigenlijk bij meer grote steden in Oekraïne.”

Een verhaal in foto’s:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bij Lviv moest ik gelijk denken aan Milo Anstadt. Geboren in Lwow is hij begin jaren ’30 in Nederland terechtgekomen. Op de vlucht voor de pogroms werd hij uiteindelijk geconfronteerd met Nazi-Duitsland. Hij heeft daar jaren later mooie boeken over geschreven zoals ‘De Verdachte Oorboog.’ Dit schreef Milo Anstadt zelf over zijn geboorteplaats. Toen lag Lviv nog in de Sovjet-Unie.

“Altijd als ik een formulier moet invullen, aarzel ik bij de vraag naar mijn land van geboorte. Is het Polen? Oekraïne? Sovjet-Unie? Toen mijn ouders trouwden, lag Lwow in Oostenrijk en heette officieel Lemberg. Toen ik geboren werd lag het in Polen. Nu ligt het in de sovjetrepubliek Oekraïne.”

1 Response to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 52)”


  1. 1 irkast2004
    februari 23, 2011 om 8:26 pm

    Ietsje meer naar het Oosten ligt de geboortestad van mijn grootvader die van daar naar Przemysl vertrok en in dienst bij het Oostenrijkse leger ging…
    En zo werd mijn vader in 1921 in een interneringskamp in het huidige Slowkaije geboren. Wat was hij: een Pool, Slowaak, Oekraïner? Tenslotte werd hij een genaturaliseerde Nederlander. En ben ik ineens een allochtoon. Mijn vader leeft niet meer, hij heeft het vallen van het ijzeren gordijn niet meer mee kunnen maken.


Geef een reactie

Archief

Tweets


