14
Feb
11

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 47)

TWEET 47: POSTOJNA – HALLSTATT

Als ik geen Fysische Geografie was gaan studeren, dan was het vast Geschiedenis geworden. Het feit dat ik geen leraar wilde worden heeft mij er ruim 25 jaar geleden van weerhouden die studie te gaan volgen. In mijn toenmalige opinie was dat het enige carrièrevooruitzicht voor een geschiedenisstudent. De belangstelling is wel altijd gebleven.

In eerste instantie ging mijn belangstelling naar de wat oudere onbekendere Europese geschiedenis. De Kelten hebben zodoende altijd tot mijn verbeelding gesproken. Ik heb er op de middelbare school dan ook een scriptie over geschreven. Met op de voorkant de kaft van een Asterix en Obelix-album. Terwijl het nog maar de vraag is of deze Galliërs die dapper weerstand boden aan Julius Caesar wel echte Kelten waren.

Een plaats die mij in combinatie met de Kelten erg intrigeerde was Hallstatt. Vanwege de vele vondsten hier werd er een hele periode uit de Keltische cultuur naar genoemd, de Hallstatt-cultuur. Toen ik aan het eind van het laatste HAVO-jaar op Interrail ging, moest ik dan ook naar Oostenrijk.

Vanuit Wenen ging de treinreis naar Hallstatt. Vraag mij niet waarom ik dit na 29 jaar nog weet, maar wij moesten overstappen in de plaats met de onbegrijpelijke naam Attnang Puchheim. Met een boemeltje kwamen we uiteindelijk aan bij het station van Hallstatt. Wat ik toen nog niet wist, was het feit dat het station aan de andere kant van het meer met dezelfde naam lag. Met een bootje werden wij toen naar Hallstatt gebracht. Een mooiere aankomst heb ik sindsdien zelden meegemaakt. Met zijn houten huisjes en spitse kerktoren lag het dorpje daar tegen de groene berghelling aangeplakt. Ik wou toen dat de bootreis oneindig duurde. Zo was  ik onder de indruk van die aanblik. Dat er in het dorpje verder niets Keltisch te vinden was deed daar helemaal niets aan af.

0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 47)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


