09
Dec
10

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 37)

TWEET 37: LEIPZIG – PRAAG

Praag is mij aangeraden door @mvrenselaar en @lauraknoop.

Laura heeft vooral vermoeiende herinneringen aan Praag. Midden in Praag staat een prachtige burcht met ‘gigantisch mooie tuinen’, zoals ze zelf zegt. Maar dit allemaal wel op een hoge berg. Toen zij in Praag was, heeft ze meerdere keren de ‘rottige’, hoge trappen daarheen beklommen. Het was de inspanning zeker meer dan waard, maar Laura wil wel benadrukken dat de trappen echt hoog zijn en dat de klim lang duurt. Laat je dus niet afschrikken door de berg en zijn trappen. Ga omhoog, naar deze aanrader van Laura.

Ik ben zelf ook een paar keer in Praag geweest. Dit lijkt spannender dan het is, want uiteindelijk heb ik een uur of drie door het oude centrum van Praag gelopen. Ik ben tot halverwege een van de bruggen gekomen en heb de burcht slechts uit de verte gezien. Ik was daar steeds voor iemand anders.

De allereerste keer was ik aan de wandel in het Reuzengebergte. Aansluitend zou mijn vriendin mij komen assisteren en dan zouden we samen door reizen naar Slowakije. Ik heb toen van het station gehaald en samen hebben we in een, in mijn ogen typische Praagse kelder zitten lunchen. Daarna verlieten we Praag en gingen we via de rotsen van Adrspach op weg naar Slowakije.

De volgende twee keren ben ik niet verder gekomen dan het vliegveld van Praag. Beide keren om een groep wandelaars op te halen die onder mijn leiding het Reuzengebergte kwamen ontdekken. Ik was zelf met de auto al eerder aangekomen. Dit was ergens halverwege de jaren negentig en Tsjechië stond aan het begin van de vaart der volkeren. Ik stond samen met onze Tsjechische buschauffeur op het vliegveld van Praag te wachten. Een voor een kwamen de wandelaars naar buiten. Maar de laatste op mijn lijstje liet wel erg lang op zich wachten. Waarschijnlijk was haar bagage nog niet aangekomen en stond zij daar in haar eentje te wachten. In die tijd bestond de mobiele telefoon nog niet. De vliegveldmedewerker begreep ook niet wat ik bedoelde en zo dreigde een patstelling. Wij aan deze kant van de melkwitte glazen deuren en de laatste wandelaar aan de andere kant. Ik besloot dit te doorbreken en toen er weer iemand naar buiten kwam, ben ik snel naar binnengeglipt. Dreigende woorden in het Tsjechisch achter mij, verstond ik niet en kon ik daardoor makkelijk negeren. De wandelaar in kwestie stond inderdaad met haar handen in het haar bij de niet meer lopende band te wachten op een koffer die waarschijnlijk niet meer zou komen. Samen zijn wij toen aangifte gaan doen. Ons werd beloofd dat de koffer een vlucht later mee zou komen en alles gedaan zou worden om de koffer nog dezelfde dag bij ons te krijgen. Ze hielden woord. ‘s Avonds ben ik van het hotel naar het station van Harrachov, dat overigens in het plaatsje Mytini ligt, gereden. Daar overhandigde de machinist van de trein uit Praag mij persoonlijk de koffer.

1 Response to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 37)”



Geef een reactie

Archief

Tweets


