06
Dec
10

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 34)

TWEET 34: RUGEN – LUBECK

Op het nippertje. Op weg van Rügen naar Berlijn maken we dankzij @Caro_Geurtsen een tussenstop in Lübeck. Hieronder haar ervaring met deze Hanzestad aan de monding van de Trave.

“Lübeck is de stad van Marzipan, het lekkerste goedje dat ik ken. Maar er is meer. Mijn beste vriendin woont er en sinds jaar en dag is het mijn favoriete verblijfplaats om te overnachten onderweg naar Scandinavië. Ik grijp trouwens elke gelegenheid aan om er heen te kunnen gaan. De beste was wel de bruiloft van mijn vriendin, waarbij vrienden en familie van heinde en ver kwamen en zich tot vlak voor aanvang van de festiviteiten over de stad verspreidden, van jeugdherbergen tot vijfsterrenhotels.

Die hele trouwdag was van begin tot eind één groot feest. Daarbij dient wel vermeld dat het erg koud was en dit betekende met name voor de bruid op gezette tijden afzien en kippenvel.

Vóór het galadinner slopen mijn vriend en ik met onze kinderen weg om de thuishaven van het bruidspaar om te toveren in een paradijs op aarde, met overal kaarsen en rozenblaadjes. De kinderen verstopten lachend overal kleine cadeautjes.

De avond was één groot weerzien met alsnog ingevlogen vrienden die het dagprogramma niet hadden kunnen halen. De copieuze vijfgangen maaltijd sloeg alles wat ik ooit eerder geproefd had, zowel wat het eten zelf betrof als de bijgeleverde wijnen, per gang telkens een nieuwe keus. Helaas had dit wel tot gevolg dat ik vroegtijdig te tipsy was om nog op mijn benen te kunnen blijven staan en het laatste gedeelte van het feestgedruis heb ik dus niet meer uit eerste hand mee kunnen maken. Gelukkig was er de volgende morgen nog alle tijd om in geuren en kleuren bijgepraat te worden tijdens een rondvaart door de oude stad en de haven.

Daarna was het tijd om de terugtocht te aanvaarden, maar niet alvorens een bezoekje te brengen aan de marsepeinfabriek in de binnenstad waar we zoals altijd onze slag sloegen. De cadeautjes voor het thuisfront als alibi voor de bijzondere likeur die te lekker is voor woorden. En ook te lekker om weg te geven. Komen proeven kan wel, maar wil je zelf een fles hebben, dan is dat een goede reden voor een reisje naar Lübeck.”


0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 34)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


