03
Dec
10

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 33)

TWEET 33: GDANSK – RUGEN

Als Fysisch-Geograaf is mijn landschapsverlanglijstje tamelijk lang. Zo wil ik altijd nog een keer naar de Stromboli, de basaltrotsen op Staffa of de wandelende duinen van Slowinski. Dan heb ik het alleen nog maar over Europa. Zo stond ook de krijtkust van het Duitse eiland Rügen op mijn lijstje. Op de eerste plaats natuurlijk als geografisch fenomeen. Maar ook omdat ze prachtig zijn vereeuwigd door de romantische schilder Caspar David Friedrich. De schilder die personen alleen maar op hun rug schilderde. Samen naar het landschap kijken. Zeven jaar geleden was het eindelijk zover. De krijtkliffen zijn inderdaad imponerend. Met als hoogtepunt de Königstuhl. Mijn dochters, toen nog met heel kleine beentjes, heugen zich de vele trappen naar beneden en ook weer omhoog nog steeds. Daarnaast heeft het eiland nog veel meer te bieden. Zowel geografisch als historisch. Prora heb ik al in het tweetverhaal genoemd. Heel indrukwekkend vond ik het landinwaarts gelegen vuursteenveld. Een bijna 5000 jaar oud stukje kust dat laat zien dat de zeespiegel toen hoger stond dan nu. Langs de huidige kust van Rügen heb ik menig uur tevergeefs met mijn hoofd naar beneden gelopen. Op zoek naar dat ene kleine stukje barnsteen. Extra mooi als er een insectje in zit gevangen. Maar ook zonder, had ik het graag gevonden. Helaas heeft dat niet zo mogen zijn. Net zoals mijn zoektochten langs de Deense en Zweedse kust nog nooit een stukje barnsteen hebben opgeleverd. Men zegt dat ik daarvoor meer naar het oosten moet zijn. De Baltische Staten en dat stukje Rusland rond Kaliningrad schijnen meer kans te bieden. Ach, zolang mijn verlanglijstje niet leeg is, heb ik iets om te verheugen.

0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 33)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


