Dec

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 31)

TWEET 31: STOCKHOLM – ERIKSBERG

Onverwachte pareltjes zijn de mooiste. Een paar jaar geleden waren wij op vakantie in Zweden. Op de terugweg besloten wij in Blekinge kort nog even natuurpark Eriksberg te bezoeken. Wij kwamen daar aan tegen sluitingstijd. Halverwege de rondrit ligt een klein gehucht, waar zich ook een bezoekerscentrum bevindt. Daar aangekomen bleek hier ook overnacht te kunnen worden. We zijn gebleven. Een uur later waren we helemaal alleen. Na een picknickdiner aan de prachtige kust met zijn vele kleine eilandjes, maakten we de tocht door het park af. Het bleef maar schemeren en plots stonden ze daar. De wisenten die als vreemde eenden hier verblijven. Niet op hun plaats, toch indrukwekkend. Verstoord naar onze auto kijkend, gingen ze al snel weer door met hun graasbezigheden. Terug bij ons onderkomen, liepen de damherten rond de huizen van het gehucht. Eentje stond er zelfs in de vijver, een ander liep onder de schommel van de kleine speeltuin door. De volgende ochtend namen we met weemoed afscheid van dit onverwachte stukje Zweden.

Ik had dit pareltje natuurlijk al lang veel eerder moeten ontdekken. Twee keer eerder was ik hier. Om te wandelen. Op zoek naar Nils Holgersson. Dat is niet alleen een beroemd kinderboek, het is ook een geweldig aardrijkskundeboek dat heel Zweden laat zien. In Zuid-Zweden wandelde ik toen naar de kloof bij Djuppafors.

“Terwijl de zon onderging hadden de ganzen daar niet kunnen neerstrijken, want Djupafors ligt niet in een woestenij. Aan de ene kant van de waterval ligt een papierfabriek  en aan de andere kant, die steil is en met bomen begroeid, ligt het park van Djupadal, waar steeds mensen rondzwerven op de gladde en steile paden om te genieten van de wilde stroom, die bruisend in de kloof valt”.

Uit: ‘Niels Holgerssons wonderbare reis’.

0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 31)”