23
Nov
10

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 25)

TWEET 25: TRONDHEIM – SKOGANVARRE

Vorige maand stierf Harry Mulisch, de laatste van de ‘Grote Drie.’ Als we het toch over hokjes moeten hebben, spreek ik trouwens liever over de ‘Grote Vier,’ want Jan Wolkers had die aansluiting zeer zeker verdiend. Om die ‘Grote Vier’ dan weer te rangschikken gaat mij iets te ver. Want boeken kun je niet bij elkaar optellen, al gaf ik zelf in een ver verleden de door mij gelezen boeken wel een cijfer. Maar dat was allemaal zeer subjectief. Zo is het mooiste boek van W.F.Hermans in mijn ogen ‘Nooit meer slapen.’ Dat komt niet in de laatste plaats omdat het mij meesleurde mijn studie in. Ik ben geen Fysische Geografie gaan studeren dankzij hem, maar met hem. Dit boek lag altijd naast mijn studieboeken. Als aanmoediging en als waarschuwing. Misschien wel daarom ben ik nooit als Fysisch Geograaf werkzaam geworden. Maar wat je ook doet, waar je ook wandelt, Fysisch Geograaf blijf je altijd. Vraag dat maar aan iedereen die ooit met mij aan de wandel is geweest.

 

“De bus rijdt verder, stopt nog een tijd in Russenes, rijdt dan weer verder.

Om half elf stappen Arne en ik voergoed uit in Skoganvarre.”

blz. 79 uit ‘Nooit meer Slapen’

 

“Ik probeer mij in te denken wat het zijn moet om je hele leven door te brengen in Skoganvarre. Er zijn altijd mensen geweest die nooit iets anders gedaan hebben dan eten, drinken, slapen, jagen, vissen. En ‘s winters? De eerste sneeuw valt hier geloof ik al eind september. Ze zijn gedwongen de winter te besteden aan het voorkomen en bestrijden van allerhande onheil.”

blz. 81 uit ‘Nooit meer Slapen’

 

“Op een van de kaarten trek ik een cirkel met mijn wijsvinger.

– Deze gaten hier, worden algemeen voor doodijsgaten gehouden, nietwaar?

Arne buigt zich voorover om goed te kijken.

– Dat is te zeggen, de laatste tijd wordt ook wel beweerd dat sommige van die gaten pingo’s zouden kunnen wezen.

– Nou ja, de nieuwste modekreet. Maar weet je wat Sibbelee denkt? Dat het meteoorkraters zijn.

– Meteoorkraters?”

blz. 85 uit ‘Nooit meer Slapen’

0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 25)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


