12
Nov
10

Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 18)

TWEET 18: SILKEBORG – EBELTOFT

Ik was al op weg naar andere oorden toen @petergrunn mij Ebeltoft aanraadde. Hieronder kunnen jullie lezen waarom ik in de woorden van Peter dit stukje Denemarken niet mocht overslaan.

“Ik ben altijd weer blij als ik in Denemarken ben en dan vooral aan de oostkust van Jutland. De strakblauwe luchten, de geweldige uitgestrekte bossen die in de zee pas ophouden, de stranden begrensd door de rozebottelstruiken en de Denen die zo naturel zijn en rauw praten, geven mij altijd een gevoel van ‘hier hoor ik thuis’. Het heldere, niet omfloerste licht van Scandinavië trekt mij omdat het zo eerlijk is. De gelukkigste momenten heb ik hier beleefd met de kleine kinderen aan de stranden. En als de kinderen het over Denemarken hebben is het eerste de Ristet Hotdog, de Faxe Kondi (frisdrank) en de remoullade saus, daarna komt pas de omgeving aan de orde. Ebeltoft is een echt schilderachtig plaatsje met prachtige natuurgebieden erom heen. Ik ben er paar keer geweest en heb daar het idee gehad op een Grieks eiland te zitten met de strak blauwe luchten en de geverfde witte, oranje en roze huizen. Het paradijs dat Denemarken heet, heeft als centrum Ebeltoft.”

Het is trouwens vanuit Ebeltoft goed varen met de snelboot naar Sjealand. Wij in Nederland zeggen daar ‘Zeeland’ tegen.

PS. Over schepen gesproken. In een speciaal dok ligt het houten fregat de Jylland. Dit 19e eeuwse houten oorlogsschip, was de grootste in zijn soort. In 1864 deed het mee aan de ‘Zeeslag bij Helgoland.’ De Deense vloot vocht hier tegen een Pruisisch/Oostenrijkse vloot in de Tweede Sleeswijkse Oorlog. Saillant detail: Dit werd de laatste overwinning voor het Habsburgse Rijk voordat het in 1918 zou ophouden te bestaan.

 

0 Responses to “Reis om de wereld in 80 tweets (tweet 18)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


