17
Okt
10

REIS OM DE WERELD IN 80 TWEETS (OF MEER)

Dit is een twitter experiment. Ik wil in minimaal 80 tweets – het zullen er waarschijnlijk meer worden – een reis rond de wereld maken. Elk stukje reis is een verhaal van exact 140 karakters. De route staat nog helemaal niet vast. Ik begin in Utrecht op het Domplein en reis dan naar het oosten. Soms leg ik een stuk van tien kilometer af, soms van meer dan honderd. Waarlangs? Dat bepaal ik deels zelf, maar jullie kunnen een grote brok in de melk hebben. Noem plaatsen waar ik langs zou moeten en ik probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Ik zal de reis ook op dit blog bij houden. Dan is het eenvoudiger om suggesties te doen. Soms zal ik op datzelfde blog uitgebreider op het gereisde traject ingaan.

Oh ja. De tocht wordt afwisselend beleefd door Joris en Lucy. Meestal om en om, maar soms ook niet en soms samen. Naast plaatssuggesties mogen er natuurlijk ook belevingssuggesties worden gedaan. Joris en Lucy zijn heel flexibel.

De reis begint op 20-10-2010.

Wanneer eindigt de tocht?

Dat hangt helemaal van de snelheid af.

Lucy en Joris moeten in ieder geval voor 20-11-2011 weer thuis zijn. Of was het nou 20-12-2012?

Kom via @verhaal140 maar op met suggesties!

De route tot 17 NOVEMBER:

UTRECHT – BUNNIK – PYRAMIDE VAN AUSTERLITZ – WAGENINGEN – HEVEADORP – ROZENDAAL – SPIJK – TWELLO – ZUTPHEN -LOSSER (NL) – (D) MUNSTER – WUPPERTAL – OBERWESEL – HAMELEN – SEEDORF – HELGOLAND (D) – (DK) RIBE – SILKEBORG – EBELTOFT – FEGGEKLIT  (DK) – (N) OSLO – HAMREMOEN – BERGEN – JOSTEDALSBREEN – TRONDHEIM – SKOGANVARRE (N) – (FIN) AAVASAKSA – HELSINKI (FIN) – (RUS) SINT-PETERSBURG

21 Responses to “REIS OM DE WERELD IN 80 TWEETS (OF MEER)”


  1. oktober 28, 2010 om 7:16 am

    Münster lijkt me een uitstekende tussenstop.
    Prachtige historie.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnster_%28stad%29

  2. oktober 28, 2010 om 11:13 am

    Ik begrijp dat het nog even duurt voordat je daar bent, maar ik woon in Rio de Janeiro. Kom vooral even langs!

  3. oktober 28, 2010 om 11:57 am

    Over 4 jaar is de finale van de WK in Rio. Wie maakt het Nederlandse winnende doelpunt?

  4. oktober 29, 2010 om 11:44 am

    Wat een origineel idee Lucas!
    Het is even rijden vanaf Twello maar Nepal mag je niet missen. Als je info wilt laat het me maar
    weten! ( himalaya bijvoorbeeld)

  5. oktober 30, 2010 om 9:25 am

    Hoi Lucas,
    Wat een super idee! Nu ben ik heel slecht in topografie in Nederland weet ik het nog wel zo’n beetje, maar daar buiten? Maar ik denk dat als je maar lang genoeg doorreist je wel in éé’n van de 2 nieuwste gemeentes van Nederland terecht komt. Nu was ik zo 14 dagen geleden daar ook nog in de buurt, maar behoudens een tussestop met het vliegtuig ben ik niet in deze gemeentes geweest. Het gebied waar ik was heeft al heel lang de staus aparte, maar daar gelden nog wel de Nederelandse wetten. Om de 3 jaar worden er daar Nederlandse rechters, officieren van het OM en zo nog wat meer. Veel van onze landgenoten weten bitter weining over deze nieuwe gemeentes. Dus je zou mijn een groot plezier doen daar de voorkeur aan te geven boven Rio en Nepal. Enne als je het een beetje op tojd plant ga ik misschien wel mee!

    Liefs Glenny

    • oktober 30, 2010 om 9:45 am

      Hoi Glenny,

      Aruba en Curacao staan er al bij. Welke nieuwe gemeente wil jij graag erbij? Ik ga er sowieso langs. Als ik ergens nog niet langs ben gekomen dan ga ik er heen. Kom maar op zou ik zeggen. Het liefst met een persoonlijk verhaal. Dat gebruik ik dan hier op mijn blog als achtergrond.

      • oktober 30, 2010 om 9:56 am

        Bonaire, Sint-Eustatius en Saba zijn nu Nederlandse gemeenten.
        Kijk, die bedoelde ik dus.

        Mijn persoonlijke verhaal over bezoek aan Aruba na 51 jaar moet ik nog schrijven. Maar als het er is, dan stuur ik het naar je.
        Lieve Groet Glenny

  6. november 5, 2010 om 2:28 pm

    GEWELDIG!!!

    Misschien vind je ’t leuk om een bezoekje te brengen aan een tehuis in Sri Lanka, lekker warm daar! Ik heb er een stichting voor opgericht en een tehuis laten bouwen plus een ambachtschool, voor gehandicapte kinderen!
    Altijd welkom, je kunt overnachten in het huisje op het terrein voor de stagiairs/vrijwilligers. En warm eten krijg je 2 keer per dag, gratis, overnachtingen ook gratis!
    Leuk als je ze bezoeken wilt, de groep van bijna 30 kids! ’t Zijn stuk voor stuk erg lieve en gezellige kinderen die ’t heel leuk vinden als er af en toe iemand langskomt.
    De plaats is Matugama, 20km uit de kust, 60 km zuidelijk van Colombo.

    Warme groet, Milly

  7. 18 Saskia
    november 12, 2010 om 3:48 pm

    Dag Lucas,

    Ik kan je de onderwaterwereld van de Rode Zee van harte aanbevelen! Vooral tijdens de nacht. De Spaanse Danseressen zijn met recht de mooiste slakken(!) die ik ooit gezien heb.

    Reisze!
    Groet, Saskia

  8. december 9, 2010 om 10:44 pm

    Hoi Lucas,

    Ik schrijf je dit vanuit Douala, Kameroen. Ik zie nog weinig verzoekjes voor Afrika, maar een reis om de wereld moet zeker ook een keer dit continent aandoen. En als je toch nog eens aan de Rode Zee komt… hoef je alleen nog maar ‘even’ over te steken naar de Golf van Guinee.

    Ik heb eigenlijk twee plaatsen in Afrika waar ik anekdotes over heb. De eerste is Yaounde, de hoofdstad van Kameroen. Ik hoorde voor het eerst oevr Yaounde en Kameroen in de vijfde klas van de lagere school. Met behulp van naar de jaren ’70 ruikende stencils kregen we van een aardige, maar ietwat stoffige geitewollensokken-juf wekelijks een les over de arme mensen in Kameroen. Ik wist nog niet dat dat in Afrika lag, want we hadden Afrika nog niet geleerd, maar ik leerde dat in Kameroen arme mensen woonden. De meeste indruk maakte de lessen dat we met de hele klas in groepjes van twee van klei, sateprikkers, riet, raffia en karton Kameroenese huisjes moesten maken. Samen met een ander jongetje van 8 maakte ik een bodem van klei, muren van prikkers met gevlochten riet en een dak van een rondgeknipt stuk karton, omvlochten met raffia. Het heeft meer dan een jaar op de kast in de klas gestaan, samen met de huisjes van andere kinderen. Kameroen in het klein.

    Nu, ruim 30 jaar later typ ik dit stukje vanuit een kamer op een houtzagerij in een buitenwijk van Douala, de grootste stad van Kameroen. Yaounde is hier maar 200 kilometer vandaan. Ik ben vandaag teruggekeerd van een trip naar het regenwoud, zo’n 150 kilometer in het binnenland. En al in het eerste dorp buiten de stad zag ik de met takken gevlochten muren die met leem waren gevuld en provisorisch afgestuct. Meestal met een dak van metalen golfplaten, maar soms ook van palmbladeren. En toen mijn gids vertelde dat deze palmsoort ook wel de raffia-palm wordt genoemd viel het kwartje. Deze huisjes stonden op de kast op school in 1979! Ik was de leemlaag vergeten, maar de juf had het wel verteld! Vreemd, hoe zo’n herinnering na zoveel jaren weer kan opduiken.

    Enfin, dat ia Afrika deel I

  9. december 9, 2010 om 10:58 pm

    Mijn tweede herinnering uit Afrika speelt zich af in Dakar, de hoofdstad van Senegal. Ik was hier in november 2008. Tot die tijd kende ik Dakar alleen als finishplaats van een woestijnrally die in januari een spoor van stof door noordwest Afrika trok. De werkelijkheid is minder romantisch en avontuurlijk. Dakar is een van de smerigste en vervuilde steden ter wereld, waar veel te veel mensen veel te weinig ondernemen. Het centrum is echter voor Afrikaanse begrippen redelijk modern en er is wel iets te beleven.

    De meest bijzondere plek van Dakar ligt echter net buiten de stad, een paar kilometer de Atlantische Oceaan op. Het is het Ile de Goree. Een klein eilandje, voor de ingang van de drukke en grote haven van Dakar. Er gaat een paar keer per dag een veerboot heen, zonder auto’s, want die mogen op het Ile de Goree niet komen. Een verademing in vergelijking met de constante verkeerschaos in en rond Dakar.

    Ile de Goree is genoemd naar de Goeree in Nederland. Sterker nog, het is grotendeels gebouwd door de Nederlanders. Het is een Unesco beschermd historisch stadje, dat door de Portugezen is ‘ontdekt’ en daarna door Nederlanders, Britten en Fransen bezet is geweest en eigenlijk pas relatief kort onderdeel is van Senegal.

    Het belangrijkste gebouw op Ile de Goree is het Slavenhuis. En in dit kleine museum bevind je je ineens in een klein stukje Nederlandse wereldgeschiedenis. Het slavenhuis is gebouwd door een Nederlandse slavenhandelaar die het gebruikte als doorvoerpunt voor Afrikaanse slaven naar Amerika. En het is niet het enige slavenhuis, nee, in de bloeitijd stond Goree vol Nederlandse slavenpakhuizen. In afwachting van de grote slavenschepen werden deze pakhuizen volgestouwd met jonge mannen, vrouwen en kinderen. Deze mensen werden geronseld bij de inheemse stammen op het vasteland. Het waren veelal krijgsgevangenen uit stammentwisten. Door deze krijgsgevangenen te ruilen tegen wapens kregen de slavenhandelaren grote hoeveelheden jonge mannen en hielden ze tegelijkertijd de stammentwisten in stand, zodat ze een paar maanden later nog eens konden terugkomen.

    Onder afschuwelijke omstandigheden werden de slaven soms maandenlang opgesloten in gevangenissen onder de luxe huizen van de handelaren. De vrouwen werden gebruikt in de bediening, zowel huishoudelijk als persoonlijk. De mannen werden behandeld als gevangenen en werden vetgemest om de gevaarlijke zeereis zo goed mogelijk te kunnen doorstaan. Zieken en gewonden werden van de rots in zee geworpen. Meer dan twee miljoen mensen werden via dit miniscule eiland naar Amerika getransporteerd. Meer dan 30% overleed onderweg. De West Indische compagnie en de onafhankelijke Nederlandse slavenhandelaren werden slapend rijk. Nederland was een van de laatste Europese landen die de slavernij afschaften.


Geef een reactie

Archief

Tweets


