13
Mei
10

Beatles stories (deel 3)

Regelmatig schrijf ik op Twitter een verhaal waarbij ik de eerste regel van een Beatles-nummer heel erg vrij vertaal. Hieronder een derde selectie van die verhalen.

YESTERDAY 
ALL MY TROUBLES SEEMED SO FAR AWAY
 (Yesterday)

Gisteren leek ‘t nog zo rooskleurig. Geen wolkje aan de lucht. Nu ik weer nuchter ben, komt de mist weer opzetten. Snel open ik de koelkast.

DEAR PRUDENCE,
WON’T YOU COME OUT TO PLAY?  (Dear Prudence)

Lieverd, wil je voorzichtig buiten komen spelen? Blauw wint het van grijs. De zon straalt. De lente is begonnen. Haal dat rokje uit de kast.

I LOOK AT YOU ALL  (While my guitar gently weeps)

Ik kijk jullie allen aan. Omdat ik zoveel van jullie houd. Bedankt voor de steun. Hier word ik blij van, hoewel m’n hart nog zachtjes huilt.

LOVE, LOVE ME DO  (Love me do)

“Liefde, doe mij liefde.“ Terwijl zij de emmer met sop vulde, dacht ze na wie dit gedaan kon hebben. Graffiti op haar buitenmuur. Schrobben!

AH, LOOK AT ALL THE LONELY PEOPLE!
 (Eleanor Rigby)

Appie, kijk eens naar alle eenzamen. Voor de winkel de straatnieuwsverkoper. In kaalgeschorenschapenkou of mussenhitte. Nooit eens de bonus!

ANYTIME AT ALL,
3X  (Anytime at all)

Altijd met zijn allen. Nooit alleen. Hij wordt er moe van. Maar wat hij ook doet, ze komen hem steeds achterna. Het nadeel van spreeuw zijn.

DAY AFTER DAY, ALONE ON A HILL  (Fool on the Hill)

Dag in, dag uit eenzaam aan de top. Het uitzicht is adembenemend. Maar alleen de allersterksten verliezen de werkelijkheid niet uit het oog.

JOJO WAS A MAN WHO THOUGHT HE WAS A LONER  (Get Back)

Hij was een eenzame man die dacht dat hij op en neer ging. Maar z’n onbekendheid met de relativiteit speelde hem parten. Het was het heelal.

YOUR DAY BREAKS, YOUR MIND ACHES  (For no one)

Je dag in barsten, je geest in stukken. Nergens over nadenken. Je hoofd lijkt een zwart gat. Het trekt alle verdriet genadeloos naar binnen.

LADY MADONNA, CHILDREN AT YOUR FEET  (Lady Madonna)

Mevrouw de adoptiezangeres met al die kids aan je voeten. Een kind uit een arm Afrikaans land is geen knuffel. Ook niet voor een goed imago.

0 Responses to “Beatles stories (deel 3)”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Archief

Tweets


